• Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden
  • Gratis thuisbezorgd
  • Beoordeeld met een 8,1 op ZorgkaartNederland
  • Aanbevolen door VGZ en Zilveren Kruis
Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden

Veelgestelde vragen

Hieronder bekijk je onze veelgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden. Kom je er niet uit? We helpen je graag snel verder. Neem contact op met ons team via telefoon, e-mail of chat.

Bekijk de veelgestelde vragen bij Nationale Apotheek en de bijbehorende antwoorden. Ons team is er voor jou.

Veelgestelde vragen

Over inschrijven bij Nationale Apotheek

Bekijk de veelgestelde vragen over inschrijven, neem gerust contact op en schrijf je in bij Nationale Apotheek.

Hoe schrijf ik me in bij Nationale Apotheek?

Er zijn 2 manieren om je in te schrijven bij Nationale Apotheek: via de app of via het online inschrijfformulier op de website. Het inschrijven via de app heeft een aantal belangrijke voordelen:

  • Je hebt je medicatieoverzicht altijd bij de hand.

  • Je regelt medicijnen waar en wanneer jou het uitkomt.

  • Je bestelt medicijnen door een foto van het recept of het medicijndoosje te uploaden.

  • Je bekijkt bijsluiters, instructievideo's en meer informatie over jouw medicijnen.

  • Je kunt de automatische herhaalservice aan- en uitzetten.

  • Je kunt iemand anders jouw medicijnen laten regelen door iemand te machtigen.

  • Je kunt de medicijnen regelen van je hele gezin via één app-account.


Het is ook mogelijk om (herhaal)medicijnen te bestellen zonder de Nationale Apotheek-app. Neem hiervoor contact met ons op via telefoon, e-mail of chat.

Lees meer over de app

Is het mogelijk om bij meerdere apotheken ingeschreven te staan?

Het is altijd mogelijk om bij meerdere apotheken tegelijkertijd ingeschreven te staan. Je hebt zelf een vrije keuze bij welke apotheek je welke medicijnen wilt bestellen. Kies bijvoorbeeld een online apotheek zoals Nationale Apotheek om jouw herhaalmedicatie makkelijk thuis te laten bezorgen. Zorg er wel voor dat je beide apotheken toestemming geeft om een volledig overzicht van jouw gegevens met elkaar te delen. Alleen op die manier kunnen de apothekers jouw veiligheid goed bewaken. Lees meer over toestemming geven voor het delen van gegevens via het Landelijk Schakelpunt.

Kan ik mijn gezinsleden ook inschrijven?

Ja hoor. De makkelijkste methode om medicijnen voor je kind te regelen is via de Nationale Apotheek-app.

Hoe je medicijnen voor je kind regelt via onze app hangt af van de leeftijd van je kind. Is je kind jonger dan 16 jaar? Dan zijn er twee manieren om een account voor je kind aan te maken. Je kunt je kind toevoegen aan je eigen account. In dit geval heeft je kind geen DigiD nodig. Of je kunt een account aanmaken voor je kind met de DigiD van je kind. Is je kind 16 jaar of ouder? Dan heeft je kind een eigen account nodig en dus ook een DigiD.

Lees meer over hoe je medicijnen regelt voor je kind

Hoe weet mijn huisarts dat ik bij Nationale Apotheek ingeschreven ben?

Jij schrijft je in en wij regelen de rest. We nemen contact op met je huisarts om aan te geven dat je bij Nationale Apotheek ingeschreven staat. Het is mogelijk dat je huisarts en/of apotheek contact met je opneemt om je inschrijving bij Nationale Apotheek te bevestigen. Je huisarts stuurt recepten voortaan makkelijk door naar onze apotheek. De keuze bij welke apotheek je jouw medicijnen wilt laten leveren blijft altijd bij jou.

Welke informatie wordt er bij mijn inschrijving gevraagd?

Bij je inschrijving vragen we de volgende informatie:

  • Je persoonlijke gegevens, zoals je naam, geboortedatum en burgerservicenummer (BSN), zodat we rechtstreeks bij je zorgverzekeraar kunnen declareren.

  • Je contactgegevens, zoals e-mailadres, telefoonnummer en adres, zodat we je kunnen bereiken en je medicatie kunnen bezorgen.

  • Je medicijngebruik, zodat we je gerichter van dienst kunnen zijn.

  • Je voorkeuren voor bezorging.

  • Je toestemming voor het Landelijk Schakelpunt (LSP), zodat we je medicatie kunnen bewaken.

Waarom moet ik toestemming geven voor het Landelijke Schakelpunt (LSP)?

Toestemming geven voor het Landelijk Schakelpunt is altijd onderdeel van jouw inschrijving bij Nationale Apotheek. Om jouw veiligheid te garanderen, zijn wij verplicht te controleren of de voorgeschreven geneesmiddelen bij jou passen en of je ze veilig kunt gebruiken. Om jouw medicatie goed te bewaken moeten we jouw medische gegevens kunnen bekijken. Dat doen wij via het Landelijk Schakelpunt (LSP).  

Lees meer over het Landelijk Schakelpunt (LSP)

Stap ik automatisch over als ik me inschrijf bij Nationale Apotheek?

Nee, je stapt niet automatisch over. Je kunt gewoon bij je huidige apotheek ingeschreven blijven staan. Het is namelijk mogelijk om bij meerdere apotheken tegelijkertijd ingeschreven te staan.

Ben jij overtuigd dat Nationale Apotheek de beste keuze is voor jou en wil je volledig overstappen naar onze apotheek? Dan kun je gebruikmaken van onze overstapservice. We helpen je graag met het overnemen van diensten zoals een medicijnrol en/of herhaalservice vanuit je huidige apotheek. Ook nemen we contact op met je huisarts om aan te geven dat je ingeschreven staat bij Nationale Apotheek. Op deze manier zorgen we ervoor dat de huisarts jouw recepten voortaan direct door kan sturen naar onze apotheek.

Hoe kan ik mij uitschrijven?

Jammer dat je je wilt uitschrijven. Je kunt een e-mail sturen naar info@nationale-apotheek.nl met daarin je verzoek en in ieder geval je naam en geboortedatum of BSN.

Veelgestelde vragen

Over medicijnen bestellen

Medicijnen bestellen, wijzigen en herhalen regel je waar en wanneer het jou uitkomt.

Kan ik alle medicijnen bestellen via Nationale Apotheek?

Ja, wij leveren alle receptgeneesmiddelen en stoppen met roken-middelen. Deze worden makkelijk bij je thuisbezorgd, zonder verzendkosten. Download de Nationale Apotheek-app om jouw medicatieoverzicht altijd bij de hand te hebben. Medicijnen bestellen, wijzigen en herhalen regel je waar en wanneer het jou uitkomt. Lees meer over hoe wij werken.

Hoe snel bezorgen jullie medicijnen?

Voor de bezorging van medicijnen werken we samen met een aantal bezorgpartners. De meeste pakketjes worden door PostNL bezorgd. Ook hebben we partners voor gekoelde medicijnen en spoedmedicatie. Is jouw recept voor 17.00 uur compleet? Dan worden jouw medicijnen de volgende werkdag verzonden. Heb je een spoedrecept? Dan vermeldt jouw (huis)arts dit op het recept. Onze apotheker beoordeelt het verzoek. Spoedrecepten kunnen binnen 4 uur worden thuisbezorgd (m.u.v. de Waddeneilanden). De verzendkosten van jouw medicijnen zijn altijd gratis, ook bij spoed.

Hoe stuur ik mijn recept naar Nationale Apotheek?

Er zijn een aantal manieren om jouw medicijnen te bestellen bij Nationale Apotheek:

  • Via je arts. Vraag jouw (huis)arts om het recept digitaal naar onze apotheek te sturen. Dit is de makkelijkste en snelste manier om medicijnen te bestellen. Via een koppeling met ons systeem is het voor iedere (huis)arts mogelijk om recepten direct door te sturen.

  • Via de Nationale Apotheek-app. Heb je zelf een recept ontvangen? Upload een foto van het recept in de Nationale Apotheek-app. Via het medicatieoverzicht in de app herhaal je makkelijk een medicijn. Of upload een foto van het etiket op het medicijndoosje om een nieuwe voorraad te bestellen.

  • Via e-mail. Recepten kunnen ook via e-mail naar medicatie@nationale-apotheek.nl worden gestuurd.

Hulp nodig? We helpen je graag met het bestellen van jouw medicijnen. Ook in de avond en op zaterdag is Nationale Apotheek bereikbaar. Bekijk onze ruime openingstijden en neem contact op.

Hoe bestel ik een nieuw medicijn bij Nationale Apotheek?

Sta je nog niet ingeschreven bij Nationale Apotheek?
Pas na het afronden van jouw inschrijving bij Nationale Apotheek, kunnen we medicijnen aan je leveren. Er zijn twee manieren om je in te schrijven bij Nationale Apotheek:

  1. Via de app. In de Nationale Apotheek-app log je veilig in met DigiD om een account aan te maken.

  2. Via de website. Vul het online inschrijfformulier in.

Sta je ingeschreven bij Nationale Apotheek?
Vraag jouw (huis)arts om het recept digitaal naar ons te sturen. Dan hoef jij zelf niets meer te doen. Heb je zelf het originele recept ontvangen? Upload deze in de Nationale Apotheek-app of stuur ons een e-mail.

Bij vragen over jouw medicijnen neem contact op met ons team.

Kan ik een bestaand recept herhalen?

Via Nationale Apotheek laat jij jouw medicijnen makkelijk herhalen. De beste manier waarop recepten kunnen worden herhaald, hangt af van hoe vaak je medicijnen inneemt:

  • Gebruik je af en toe medicijnen? In jouw medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app bestel je makkelijk een medicijn opnieuw. Ook kun je een foto van het etiket op het medicijndoosje uploaden in de app of naar ons mailen. Is je recept niet meer geldig, dan vragen wij deze op bij je (huis)arts. Hier hoef je zelf niets voor te doen.

  • Gebruik je medicijnen op vaste momenten? Dan is het handig om de herhaalservice aan te zetten voor jouw medicijn. Met de herhaalservice krijg je elke 3 maanden automatisch een nieuwe voorraad thuisbezorgd, ruim voordat je huidige voorraad op raakt.

  • Gebruik je meerdere medicijnen op verschillende momenten? Voor bepaalde medicijnen is het mogelijk om deze te laten leveren in een baxterrol. Je ontvangt dan speciale zakjes met medicijnen die per innamemoment zijn gesorteerd. Zo heb je geen gedoe meer met een pillendoos.

Levert Nationale Apotheek ook medicijnen in een baxterrol (medicijnrol)?

Ja, dat is zeker mogelijk. Wanneer je verschillende soorten pillen op een vast moment inneemt, kan de baxterrol een handige uitkomst zijn. Jouw medicijnen worden dan gesorteerd per innamemoment en geleverd in speciale zakjes met een datum en tijd erop. Een baxterrol bevat alleen medicijnen in de vorm van een pil of capsule en is daarom niet altijd voor iedere medicatie geschikt. Wil jij jouw medicijnen laten leveren in een baxterrol? Neem contact op, we helpen je graag.

Hoe krijg ik uitleg over mijn medicijn?

Krijg je een medicijn voor het eerst? Dan bellen we je om het gebruik ervan door te spreken. Tijdens dit gesprek kun je al jouw eventuele vragen stellen. Bij je medicijn zit standaard de bijsluiter. Via de Nationale Apotheek-app heb je altijd de bijsluiter, instructievideo's en meer informatie over jouw medicijnen bij de hand. Bekijk jouw medicijnoverzicht in de app onder 'Medicijnen' en ga naar 'Bekijk/opnieuw bestellen' bij het medicijn dat je wilt bekijken. Ga naar beneden tot je het icoontje van BijsluiterPlus ziet. Klik op 'Bekijk alle informatie over dit medicijn'. Heb je nog vragen? Bel, mail of chat gerust met ons. Wij zijn er voor je. 

Worden mijn medicijnen altijd afgestemd met mijn (huis)arts?

Ja. Wij mogen alleen leveren volgens het recept van jouw (huis)arts. Bij eventuele bijzonderheden overleggen we met je (huis)arts. Bij het leveren van medicijnen staat jouw veiligheid altijd voorop.

Hoe controleert Nationale Apotheek of een medicijn veilig te gebruiken is voor mij?

Wij voeren een zorgvuldige medicatiebewaking uit waarbij we controleren of het medicijn dat we leveren zonder problemen en risico’s te gebruiken is voor jou. Hiervoor raadplegen wij ons Apotheek Informatie Systeem (AIS) en het Landelijk Schakelpunt (LSP). Bij je inschrijving vragen we je om eenmalig toestemming te geven voor het Landelijk Schakelpunt. Op deze manier kunnen jouw medische gegevens veilig gedeeld worden tussen zorgverleners. Bij eventuele bijzonderheden over jouw medicatie, overleggen we met je (huis)arts.

Wie doet mijn medicatiebewaking als ik bij meerdere apotheken ingeschreven sta?

De apotheek die een medicijn verstrekt doet ook de medicatiebewaking. Dit betekent dat er zorgvuldig wordt gecontroleerd of het medicijn dat wordt geleverd ook veilig is voor jou om te gebruiken. Soms is iemand allergisch voor bepaalde stoffen of kan een medicijn niet in combinatie met andere medicatie worden gebruikt. Indien nodig, zullen we je bellen om het gebruik van jouw medicijn door te spreken. Bij vragen over jouw medicijnen kun je contact opnemen via telefoon, e-mail of chat.

Waarom ontvang ik een ander geneesmiddel of merk dan op het recept staat vermeld?

Wij leveren altijd volgens het beleid van je zorgverzekeraar. Ze noemen dat het preferentiebeleid. Dit betekent dat wij soms een bepaald merk moeten leveren. Is het geleverde product een ander merk dan de naam op het recept? Dan zullen er dezelfde werkzame stoffen in zitten.

Wil je, ondanks dat je zorgverzekeraar het niet vergoedt, toch liever een bepaald merkgeneesmiddel ontvangen? Dan kun je ervoor kiezen om de kosten zelf te betalen. We sturen je dan een factuur.

Bij bepaalde soorten medicijnen mag er nooit van merk gewisseld worden. Er zijn strenge richtlijnen voor het wisselen van medicijnen. Heb je vragen over de merkwissel van jouw medicijn? Neem contact op via telefoon, e-mail of chat en ons team kijkt graag met je mee.

Moet ik iets regelen met mijn zorgverzekeraar?

Nee, je hoeft niets te regelen met je zorgverzekeraar. We hebben afspraken met alle zorgverzekeraars en dienen de declaratie voor je in. Wordt jouw medicijn niet of gedeeltelijk vergoed, dan ontvang je een factuur van ons. 

Hoe betaal ik mijn medicijnen?

In de Nationale Apotheek-app geef je aan hoe je jouw medicijnen wilt betalen. Dit kan op twee manieren:

  1. Rekening per post. Je ontvangt een factuur in de brievenbus.

  2. Automatische incasso. We schrijven het bedrag automatisch af van jouw rekening.

Ga in de app naar 'Account' en klik op 'Betalingen' om jouw voorkeur te wijzigen.

Veelgestelde vragen

Over Nationale Apotheek

Bij Nationale Apotheek werken we op afstand, maar we staan graag zo dichtbij mogelijk om al jouw vragen te beantwoorden.

Wie is beherend apotheker bij Nationale Apotheek?

Rutger Broosus is beherend apotheker bij Nationale Apotheek. Hij werkt samen met apothekers Marwa Rasul en Nathalie Maas om ons team van (farmaceutische) klantadviseurs aan te sturen. Samen gaan we voor een steeds betere en persoonlijkere dienstverlening voor onze klanten.

Kan ik rekenen op een persoonlijke dienstverlening?

Als online apotheek werken we op afstand, maar zijn we toch altijd dichtbij. Onze (farmaceutische) klantadviseurs hebben alle tijd en aandacht voor jou. Ze houden zich niet bezig met het bereiden en verpakken van de medicatie aan de balie. Er is maar één taak voor ons team: jou goed informeren over je medicijnen. Krijg je een medicijn voor het eerst? Dan bellen we je om het gebruik ervan door te spreken. Bij vragen kun je altijd contact met ons opnemen via telefoon, e-mail of chat. Wij zijn er voor je.  

Wat kan ik verwachten van Nationale Apotheek als mijn online apotheek?

Nationale Apotheek is een online apotheek met een gedreven team van apothekers en (farmaceutische) klantadviseurs. Via telefoon, e-mail en chat staan we klaar om jou te helpen met je medicatie. We leveren alle receptgeneesmiddelen en stoppen met roken-middelen. Deze worden makkelijk bij je thuisbezorgd, zonder verzendkosten. Via de Nationale Apotheek-app heb je op ieder moment van de dag overzicht over jouw medicijnen. Je bestelt, wijzigt en herhaalt medicatie waar en wanneer het jou uitkomt. Bij vragen nemen we contact op met jou en/of je huisarts.  
 
Bestel je een medicijn voor het eerst? Dan bellen we je om uitleg te geven over het gebruik ervan. Jouw medicijngebruik wordt bij iedere uitgifte van een medicijn zorgvuldig gecontroleerd. Via onze medicatiebewaking zorgen we ervoor dat een medicijn veilig is voor jou in combinatie met eventuele allergieën en andere medicijnen die je gebruikt.  
 
Medicatie voor langdurig gebruik laat je via de herhaalservice makkelijk herhalen en gratis thuisbezorgen. Het is ook mogelijk om jouw medicijnen in een baxterrol te leveren. Hierbij worden alle medicijnen per innamemoment gesorteerd. Eén keer per jaar houden we medicatiebeoordelingen waarbij we het medicijngebruik van patiënten uit risicogroepen evalueren. We gaan met deze patiënten in gesprek en overleggen met de huisarts. Hierbij kijken we kritisch naar eventuele problemen die kunnen ontstaan door het (langdurig) gebruik van verschillende soorten medicijnen. 

Is Nationale Apotheek onderdeel van een landelijk netwerk van apotheken?

Dat klopt. Nationale Apotheek maakt onderdeel uit van het landelijke apothekersnetwerk van APPO. Indien nodig, kunnen we spoedmedicatie via onze zusterapotheken binnen 4 uur thuisbezorgen door heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden).

Werken alle (huis)artsen samen met Nationale Apotheek?

Alle (huis)artsen in Nederland kunnen samenwerken met Nationale Apotheek. Je hebt altijd de vrijheid om medicijnen te laten leveren door de apotheek van jouw keuze. Via een receptkoppeling stuurt je (huis)arts makkelijk recepten door naar onze apotheek. Heb je zelf een recept ontvangen? Bestel je medicijnen via de Nationale Apotheek-app of mail ons jouw recept. Vragen over het bestellen van jouw medicijnen via Nationale Apotheek? We zijn er voor je. Neem contact op met ons team. 

Werkt Nationale Apotheek samen met mijn zorgverzekeraar?

Ja. We hebben contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland. Kosten declareren we direct bij jouw zorgverzekeraar. Hier hoef jij dus niets voor te doen.

Veelgestelde vragen

Over contact met Nationale Apotheek

Je neemt contact op met Nationale Apotheek via telefoon, e-mail en chat. Ons team beantwoordt graag al jouw vragen.

Hoe neem ik contact op met Nationale Apotheek?

Je neemt contact op met Nationale Apotheek via telefoon, e-mail of chat:  

Wat zijn de openingstijden van Nationale Apotheek?

De openingstijden van Nationale Apotheek zijn:  

  • Maandag t/m donderdag: 08.00 – 20.00 uur 

  • Vrijdag: 08.00 – 18.00 uur 

  • Zaterdag: 10.00 – 14.00 uur 

Binnen onze ruime openingstijden verwerken we recepten en beantwoorden we al jouw vragen via telefoon, e-mail of chat.

Hoe kan ik mijn ervaring met Nationale Apotheek delen?

We horen graag over jouw ervaring met Nationale Apotheek. Ben je tevreden met onze dienstverlening? Laat het ons team weten via e-mail, chat of als je ons spreekt aan de telefoon. Vertel ook vooral aan anderen wat jij van ons vindt via ZorgkaartNederland.

Ik heb een klacht. Hoe dien ik die in bij jullie?

Dat is vervelend. We streven ernaar om onze dienstverlening altijd te blijven verbeteren. Neem contact met ons op en we kijken met je mee om samen tot een oplossing te komen. Bel, mail of chat met ons. Wil je de klacht officieel indienen? Mail deze dan naar klacht@nationale-apotheek.nl.

Hoe is mijn privacy gewaarborgd?

Als apotheek hebben wij beroepsgeheim. Alles wat je ons vertelt is dus compleet vertrouwelijk en mogen we niet zomaar met anderen delen, tenzij je hier toestemming voor geeft. Wij werken volgens de AVG-wetgeving en de aanvullende bepalingen voor de zorg. Lees in onze privacyverklaring welke gegevens wij van jou verzamelen en hoe we ze verwerken en bewaren.

Hoe maak ik als zorgprofessional een receptkoppeling met Nationale Apotheek?

Bekijk de instructies om een receptkoppeling te maken met onze apotheek. Hulp nodig? Bel 085 000 46 12 en krijg direct ondersteuning van ons receptteam.

Hoe bestel ik als zorgprofessional stoppen met roken-middelen voor mijn patiënt?

Ben jij een (huis)arts, praktijkondersteuner of stoppen met roken-coach en wil je voor jouw patiënt stoppen met roken-middelen bestellen via Nationale Apotheek? Stuur recepten direct door via het HIS of gebruik het LAN-formulier. Mail het formulier naar smr@nationale-apotheek.nl. 

Veelgestelde vragen

Over medicijnen bezorgen

Benieuwd hoe Nationale Apotheek jouw medicijnen thuisbezorgd? Bekijk de veelgestelde vragen over medicijnen bezorgen.

Hoe ontvang ik mijn medicijnen?

De meeste medicijnen kunnen, als het past en je hiervoor toestemming geeft, door de brievenbus worden verzonden. Via je account in de Nationale Apotheek-app geef je toestemming om jouw medicijnen te laten bezorgen via de brievenbus. Via e-mail ontvang je de track & trace van je pakket. Zorg er dus voor dat je het juiste e-mailadres hebt ingevuld in onze app en houd je e-mail in de gaten voor updates over de bezorging van je medicijnen. 
 
Is het pakket te groot of wil je jouw medicijnen liever niet door de brievenbus laten bezorgen? Dan bezorgt PostNL jouw medicijnen via pakketpost. Je ontvangt automatisch een e-mail met een track & trace-code en het bezorgmoment van jouw pakket. Komt deze dag of tijd niet uit? Via de PostNL-app of -website wijzig je het bezorgmoment van jouw pakket. Om het bezorgmoment of -adres aan te passen, heb je een PostNL-account nodig.  
 
Bij spoedleveringen en het bezorgen van gekoelde medicijnen nemen we contact op om een bezorgafspraak in te plannen. Voor de bezorging van gekoelde medicijnen krijg je een e-mail met de uitnodiging om een bezorgmoment te kiezen. Bij spoedleveringen bellen we je om zo snel mogelijk jouw medicijnen te komen bezorgen.

Ik heb van mijn arts een recept ontvangen. Hoe krijg ik de medicijnen geleverd?

Ben je al ingeschreven bij Nationale Apotheek? Dan kun je je huisarts vragen om het recept direct naar ons door te sturen. Ook stuur je makkelijk zelf je recept naar ons via e-mail of de Nationale Apotheek-app. Ben je nog niet ingeschreven bij Nationale Apotheek? Schrijf je dan eerst in via de app of het online inschrijfformulier. Als je hier hulp bij nodig hebt, neem gerust contact op. We leggen je precies uit wat je kunt doen.

Hoe snel leveren jullie mijn medicijnen?

Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, is vaak de volgende werkdag verstuurd. Om meteen te kunnen leveren, hebben we een geldig recept van je (huis)arts nodig en moeten de medicijnen op voorraad zijn. Zonder recept en zonder voorraad kunnen we (nog) niets verzenden. Ons apothekersteam verwerkt recepten binnen onze ruime openingstijden. Zodra jouw recept verwerkt is, verzenden we de medicijnen en ontvang je een e-mail van onze bezorgpartner over de bezorging. Heb je vragen over de levering van medicijnen via Nationale Apotheek? Neem contact op. We kijken graag met je mee.

Ik heb met spoed mijn medicijnen nodig. Kunnen jullie dat regelen?

Als het gaat om spoedmedicatie, vermeldt jouw arts dit op het recept. Onze apotheker beoordeelt het verzoek. Als de apotheker het recept als spoed verwerkt, kunnen we de medicijnen binnen 4 uur bij je thuisbezorgen (m.u.v. de Waddeneilanden). De verzendkosten van jouw medicijnen zijn altijd gratis, ook bij spoed.

Hoe stel ik mijn bezorgvoorkeuren in via de Nationale Apotheek-app?

Ga in de Nationale Apotheek-app naar 'Account' en klik op 'Bezorging'. Hier kun je jouw bezorgvoorkeuren aanpassen door brievenbusbezorging aan- of uit te zetten. Klik onderin op 'Wijzigingen opslaan' om jouw voorkeur door te geven.

Hoe weet ik dat mijn recept in behandeling is genomen?

Je ontvangt van ons een e-mailbevestiging zodra we jouw recept hebben ontvangen en ermee aan de slag gaan. Bestel je jouw medicijnen buiten onze openingstijden? Dan kan het zijn dat je niet direct een e-mail van ons ontvangt. We zullen namelijk altijd eerst het recept controleren voordat we jouw medicijnen verzenden. Bij vragen nemen we contact op met jou of je (huis)arts. Zodra jouw recept verwerkt is en de medicijnen op voorraad zijn, worden jouw medicijnen verstuurd. Je ontvangt een e-mail van onze bezorgpartners over de bezorging van jouw medicijnen.

Wie bezorgt mijn medicijnen?

PostNL bezorgt voor ons de meeste (brievenbus)pakketten. Via PostNL ontvang je jouw medicijnen snel en discreet. Ook kun je makkelijk zelf het bezorgmoment of –adres wijzigen. Gekoelde medicijnen worden gekoeld geleverd via het transportbedrijf Fiege en spoedmedicatie wordt via een koeriersdienst bij je thuisbezorgd.

Hoe weet ik wanneer de bezorger komt?

Zodra jouw medicijnen onze apotheek verlaten, melden we ze aan bij onze bezorgpartner. Via e-mail ontvang je meer informatie over het bezorgmoment van jouw medicijnen. Past het pakket door de brievenbus? Dan hoef je voor de levering van jouw medicatie niet thuis te zijn.

Kan ik het bezorgadres en -moment kiezen?

Indien mogelijk en je hiervoor toestemming geeft, bezorgen we jouw medicijnen door de brievenbus. Hierdoor hoef je niet thuis te zijn om jouw pakket in ontvangst te nemen. Via de PostNL-app of -website zie je wanneer je de bezorger kunt verwachten. Maak een PostNL-account aan om een nieuw bezorgmoment te kiezen of jouw medicijnen bij een afhaalpunt te laten leveren.

Kan ik mijn pakket ophalen bij een PostNL-punt?

Dat kan zeker. Geef jouw voorkeur door via jouw PostNL-account in de PostNL-app of -website.

Moet ik verzendkosten betalen als ik bij Nationale Apotheek medicijnen bestel?

Nee, je betaalt geen verzendkosten als je medicijnen bestelt bij Nationale Apotheek. Je laat je medicatie makkelijk en helemaal gratis thuisbezorgen. Zelfs voor spoedmedicatie betaal je geen verzendkosten.

Kan ik medicijnen retourneren?

Over het algemeen ben je verplicht tot afname als je op doktersrecept medicijnen bij ons hebt besteld. Komen jouw geleverde medicijnen niet overeen met je verwachtingen? Neem contact op en we kijken met je mee om een passende oplossing te vinden.

Wat doe ik met ongebruikte medicijnen?

Gooi ongebruikte medicijnen niet zomaar in de afvalbak. Je kunt ze inleveren als klein-chemicaliën bij de gemeentelijke afvaldienst. Of stuur ze naar ons terug zodat wij ze milieubewust en veilig kunnen vernietigen. Geef duidelijk aan dat wij de medicatie moeten vernietigen.

Veelgestelde vragen

Over stoppen met roken via Nationale Apotheek

Via Nationale Apotheek wordt stoppen met roken één keer per kalenderjaar volledig vergoed. Lees de veelgestelde vragen.

Is stoppen met roken gratis?

Als je stopt via Nationale Apotheek, krijg je dit één keer per kalenderjaar volledig vergoed. We werken samen met alle zorgverzekeraars. Je betaalt zelfs geen eigen risico. Een voorwaarde om jouw stoppen met roken-middelen als nicotinevervangers en stoppen met roken-medicatie vergoed te krijgen, is dat je begeleid wordt door een huisarts, praktijkondersteuner of stoppen met roken-coach. Bekijk alle voorwaarden voor de stoppen met roken-vergoeding.

Welke nicotinevervangers leveren jullie?

We leveren verschillende soorten nicotinevervangers als pleisters, kauwgom en zuigtabletten. Er zijn verschillende merken verkrijgbaar, waaronder Nicotinell, NiQuitin en Nicorette. Overleg met jouw huisarts, praktijkondersteuner of stoppen met roken-coach welke middelen geschikt zijn voor jou en hoe je deze het beste gebruikt. Lees meer over nicotinevervangers.

Leveren jullie alle stoppen met roken-medicatie?

Ja, wij leveren alle stoppen met roken-medicatie. Lees meer over de verschillende soorten stoppen met roken-medicatie.

Waarom zou ik mijn stoppen met roken-medicatie of nicotinevervangers via Nationale Apotheek regelen?

Via Nationale Apotheek worden je nicotinevervangers of stoppen met roken-medicatie één keer per kalenderjaar volledig vergoed, als je onder begeleiding stopt. De combinatie van coaching en stoppen met roken-middelen vergroot de kans dat het jou lukt om te stoppen. Jij kiest zelf de begeleiding die bij jou past en wij leveren de middelen helemaal gratis. Van persoonlijke coaching tot groepstrainingen, online of offline. Bekijk ons overzicht van erkende stoppen met roken-coaches.

Wat is Stoptober?

Stoptober is een jaarlijks terugkerende landelijke actie die mensen aanmoedigt om samen te stoppen met roken. Op 1 oktober stoppen ruim 50.000 rokers voor minimaal 28 dagen met roken. Door samen te stoppen, sta je sterker. Lees meer over Stoptober.

Kan vapen me helpen te stoppen met roken?

Het komt voor dat mensen stoppen met roken door te gaan vapen. Dit raden wij sterk af. Het wordt steeds duidelijker dat vapen, net als roken, schade aanricht aan je luchtwegen en hart- en vaatstelsel. Vape-vloeistof bevat ook kankerverwekkende stoffen. Daarnaast loop je meer gezondheidsrisico's door tegelijkertijd te roken en te vapen. Lees meer over stoppen met vapen.

Heeft stoppen met roken invloed op mijn medicijngebruik?

Als je stopt met roken is er in bepaalde gevallen een doseringsaanpassing van andere medicatie nodig. Raadpleeg je huisarts, stoppen met roken-coach of apotheker voor meer informatie en persoonlijk advies.

Kan Nationale Apotheek ook mijn andere medicatie thuisbezorgen?

Ja, dat kan zeker. Download de Nationale Apotheek-app, log in met je DigiD en maak een account aan. Nadat je (telefonische of online) intake compleet is, kun je zelf makkelijk medicijnen bestellen via de app of laat jouw (huis)arts recepten direct naar ons doorsturen. Lees meer over medicijnen bestellen via Nationale Apotheek.

Veelgestelde vragen

Bij het overstappen van apotheek

Je mag altijd bij meerdere apotheken ingeschreven staan. Lees de veelgestelde vragen over overstappen van apotheek.

Welke service kan ik van een apotheek verwachten?

Bij iedere apotheek mag je rekenen op persoonlijk advies en diensten zoals de herhaalservice of medicijnrol. Je kunt altijd inzicht krijgen in jouw medicatieoverzicht. Via de Nationale Apotheek-app heb je jouw medicatieoverzicht altijd bij de hand. Ook kun je deze via e-mail bij ons opvragen. Iedere apotheek maakt zelf afspraken met zorgverzekeraars over kosten en vergoedingen. Jouw recepten kunnen door de huisarts direct worden doorgestuurd naar de apotheek waar jij je medicijnen wilt bestellen. Je hebt altijd een vrije keuze bij welke apotheek jij je medicijnen wilt laten leveren.

Wat zijn de voordelen van een online apotheek?

Een online apotheek werkt op afstand en bezorgt medicijnen makkelijk bij je thuis. Vaak kun je contact opnemen via telefoon, e-mail of chat, waardoor je jouw medicatie regelt op een locatie en tijdstip wanneer het jou uitkomt. Je neemt makkelijk contact op vanuit je eigen omgeving, waardoor jouw privacy wordt gewaarborgd. In een app op je telefoon heb je altijd een medicatieoverzicht bij de hand en bestel of wijzig je snel medicijnen wanneer je wilt. Bekijk meer informatie over de Nationale Apotheek-app.

Waarom zou ik me inschrijven bij Nationale Apotheek?

Via Nationale Apotheek regel jij makkelijk jouw medicijnen. Je kunt rekenen op een snelle service en gratis bezorging. De voordelen van Nationale Apotheek: 

  • Privacy

  • Ruime openingstijden 

  • Alle tijd en aandacht voor jou 

  • Veilig medicijngebruik

  • Herhaalservice

  • Expertise 

Daarnaast leveren we met een ruime voorraad medicijnen aan klanten in heel Nederland. We hebben contracten met alle zorgverzekeraars waarbij Nationale Apotheek wordt specifiek aanbevolen door VGZ en Zilveren Kruis. Ook werken we samen met diverse zorgverleners op het gebied van (online) farmacie en stoppen met roken.

Is het mogelijk om bij meerdere apotheken ingeschreven te staan?

Het is altijd mogelijk om bij meerdere apotheken tegelijk ingeschreven te staan. Je hebt zelf een vrije keuze bij welke apotheek je welke medicijnen wilt bestellen. Kies bijvoorbeeld een online apotheek zoals Nationale Apotheek om jouw herhaalmedicatie makkelijk thuis te laten bezorgen. Zorg er wel voor dat je beide apotheken toestemming geeft om een volledig overzicht van jouw gegevens met elkaar te delen. Alleen op die manier kunnen de apothekers jouw veiligheid goed bewaken. Lees meer over toestemming geven voor het delen van gegevens via het Landelijk Schakelpunt.

Kan ik zelf kiezen van welke apotheek ik mijn medicijnen geleverd wil krijgen?

Ja. In Nederland heb je vrije zorgkeuze. Jij bepaalt bij welke apotheek je welke medicijnen bestelt. Je kunt er dus voor kiezen om (een deel van) jouw medicijnen door Nationale Apotheek te laten leveren. Dit is bijvoorbeeld handig voor herhaalmedicatie die je thuis wilt laten bezorgen.

Wat is de overstapservice van Nationale Apotheek?

Ben jij overtuigd dat Nationale Apotheek de beste keuze is voor jou? Dan helpen we je graag met het overnemen van diensten zoals een medicijnrol en/of herhaalservice vanuit je huidige apotheek. Ook nemen we contact op met je huisarts om aan te geven dat je ingeschreven staat bij Nationale Apotheek. Op deze manier zorgen we ervoor dat de huisarts jouw recepten voortaan direct door kan sturen naar onze apotheek.

Hoe weet mijn huisarts dat ik overstap naar Nationale Apotheek?

Jij schrijft je in en wij regelen de rest. We nemen contact op met je huisarts om aan te geven dat je bij Nationale Apotheek ingeschreven staat. Het is mogelijk dat je huisarts en/of apotheek contact met je opneemt om je inschrijving bij Nationale Apotheek te bevestigen. Je huisarts stuurt recepten voortaan makkelijk door naar onze apotheek. De keuze bij welke apotheek je jouw medicijnen wilt laten leveren blijft altijd bij jou.

Veelgestelde vragen

Over de Nationale Apotheek-app

Ons team helpt graag met het beantwoorden van alle veelgestelde vragen over de Nationale Apotheek-app.

Wat kan ik allemaal doen met de Nationale Apotheek-app?

Met de Nationale Apotheek-app regel jij makkelijk je medicijnen waar en wanneer het jou uitkomt. Concreet betekent dat:

  • Veilig inloggen met DigiD.

  • Altijd jouw medicatieoverzicht bij de hand.

  • Medicijnen bestellen, wijzigen of herhalen.

  • Medicijnen bestellen via een foto van het recept of het etiket op het medicijndoosje.

  • Voorkeuren instellen voor de bezorging van jouw medicijnen.

  • Automatische herhaalservice per medicijn aan- of uitzetten.

  • In één app medicijnen regelen voor je hele gezin.

  • Iemand machtigen om jouw medicijnen te beheren.

  • Bijsluiters, instructievideo's en meer informatie over jouw medicijnen bekijken.

Ik sta al ingeschreven bij Nationale Apotheek. Moet ik me nogmaals inschrijven voor de app?

Je hoeft je niet nogmaals in te schrijven bij Nationale Apotheek, maar je moet wel eenmalig een account aanmaken om de Nationale Apotheek-app te gebruiken. Download de app, maak een account aan, vul je contactgegevens en voorkeuren in om jouw app-account compleet te maken.

Hoe maak ik een nieuw account aan?

Doorloop de onderstaande stappen om een account aan te maken in de Nationale Apotheek-app:

  • Download de Nationale Apotheek-app in de Google Play Store of Apple App Store.

  • Log in met je DigiD.

  • Vul je contactgegevens in.

  • Vul je voorkeuren in.

  • Klik in de laatste stap op ‘Afronden’ en je account is aangemaakt.

Ik krijg de melding dat mijn e-mailadres al in gebruik is bij het aanmaken van een nieuw account. Wat nu?

Dan bestaat er al een account met jouw e-mailadres. Het is helaas niet mogelijk om meerdere accounts met hetzelfde e-mailadres te hebben. Wil je je e-mailadres voor je eigen account gebruiken, maar is het al in gebruik bij een ander account? Neem dan contact met ons op.

Wat kan ik met het medicatieoverzicht?

In het medicatieoverzicht van de Nationale Apotheek-app zie je al jouw medicijnen in één overzicht. Op deze manier heb je de namen van de medicijnen die je gebruikt altijd bij de hand. Dit is handig bij een ziekenhuisopname of een bezoek aan je (huis)arts. Onder 'Historie' vind je alle medicijnen die tot 15 maanden geleden aan jou zijn voorgeschreven. Ook deze medicijnen kun je opnieuw aanvragen, automatisch laten herhalen of wijzigen.

Ik zie mijn medicijnen niet in de app. Wat gaat er mis?

Zodra je je bij Nationale Apotheek hebt ingeschreven, controleren wij jouw inschrijving. Binnen één werkdag zijn jouw gegevens zichtbaar in de app. Jouw profiel moet dan natuurlijk wel compleet zijn. Zie je nog steeds geen medicatie, dan kan het zijn dat jouw vorige apotheek jouw medicatiegegevens niet openbaar heeft gemaakt voor andere apotheken. Je kunt die apotheek vragen jouw gegevens te delen via het Landelijk Schakelpunt.

Hoe vraag ik nieuwe medicijnen aan via de Nationale Apotheek-app?

De makkelijkste manier om jouw medicijnen te bestellen bij Nationale Apotheek, is om jouw (huis)arts te vragen recepten direct naar ons te sturen. De gegevens die jouw voorschrijver hiervoor nodig heeft, vind je in de Nationale Apotheek-app bij 'Home' onder 'Mijn apotheek'.

Heb je zelf het recept meegekregen? Ga in de Nationale Apotheek-app naar 'Bestellen' en upload een foto van het recept.

Ik wil mijn medicijnen opnieuw bestellen. Hoe doe ik dat via de Nationale Apotheek-app?

In het medicatieoverzicht van de Nationale Apotheek-app bekijk je al jouw medicijnen en bestel, herhaal of wijzig je deze indien nodig. Bekijk bij 'Medicijnen' welk medicijn je opnieuw wilt bestellen en ga naar 'Bekijk/opnieuw bestellen'. Je hebt hier ook de mogelijkheid om de herhaalservice aan te zetten. Hiermee worden jouw medicijnen elke 3 maanden automatisch herhaald en thuisbezorgd.

Onder 'Bestellen' kun je medicijnen opnieuw aanvragen door een foto van het etiket op het medicijndoosje te uploaden.

Wij vragen, als dat nodig is, het recept opnieuw aan bij je (huis)arts en houden je op de hoogte van de bezorging van jouw medicijnen.

Hoe wijzig ik mijn medicijnen via de Nationale Apotheek-app?

In het medicatieoverzicht van de Nationale Apotheek-app bekijk je al jouw medicijnen en bestel, herhaal of wijzig je deze indien nodig. Bekijk bij 'Medicijnen' welk medicijn je wilt wijzigen en ga je naar 'Bekijk/opnieuw bestellen'. Klik onderaan op 'Wijziging doorgeven'. Geef in het opmerkingenveld aan wat er gewijzigd moet worden en klik op 'Versturen'. We controleren je verzoek zo snel mogelijk. Zodra wij de wijziging hebben verwerkt, wordt jouw medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app aangepast.

Kan ik iemand anders machtigen om mijn medicijnen te regelen?

Ja, dat is mogelijk. Een gemachtigde heeft volledige toegang tot jouw account en kan namens jou bestellingen plaatsen bij Nationale Apotheek. Ga in de Nationale Apotheek-app naar 'Account' en dan naar 'Iemand machtigen'. Vul de velden in en klik op 'Gemachtigde uitnodigen'. De gemachtigde ontvangt een uitnodiging op het e-mailadres dat je hebt ingevuld.

Let op: de persoon die je wilt machtigen heeft ook een account nodig voor de Nationale Apotheek-app.

Via 'Account' kan de gemachtigde jouw naam selecteren en de app namens jou gebruiken. Je kunt de machtiging op elk gewenst moment weer intrekken.

Lees meer over hoe je iemand kunt machtigen.

Ik wil iemand machtigen. Moet die persoon ingeschreven staan bij Nationale Apotheek?

Ja. De persoon die je wilt machtigen moet de Nationale Apotheek-app downloaden en een account aanmaken met zijn/haar eigen DigiD en eigen gegevens. Ook al heeft deze persoon zelf geen medicatie nodig.

Wil de gemachtigde ook zijn eigen medicijnen in de app zien? Dat wordt zichtbaar wanneer de gemachtigde zijn inschrijving compleet maakt.

Lees meer over hoe je iemand kunt machtigen.

Ik wil mijn account laten verwijderen. Wat moet ik doen?

Ik heb nog wel toegang tot de app
Ga dan in de app via 'Account' naar 'Persoonlijke gegevens' en 'Account verwijderen'.

Ik heb geen toegang meer tot de app
Neem dan contact met ons op. Bel naar 085 808 53 17 of stuur een e-mail naar info@nationale-apotheek.nl. Ook kun je met ons chatten met de rode knop rechtsonder op de website. Wij zorgen ervoor dat je account verwijderd wordt.

Let op: als je account is verwijderd, kun je geen gebruik meer maken van de Nationale Apotheek-app.

Veelgestelde vragen

Voor zorgprofessionals

Bekijk alle veelgestelde vragen voor zorgprofessionals. Ons farmaceutische team is bereikbaar voor intercollegiaal overleg.

Als ik een spoedrecept uitschrijf, levert Nationale Apotheek dan altijd met spoed?

We kunnen spoedrecepten door heel Nederland binnen 4 uur leveren (m.u.v. de Waddeneilanden). Onze apotheker beoordeelt de spoedaanvraag en bij levering nemen we direct contact op met de patiënt om een afspraak te maken. Ook leggen we meteen het gebruik van het medicijn uit. Zijn er onduidelijkheden? Dan nemen we contact met jou op. 

Kan ik met een apotheker overleggen over de medicatie voor mijn patiënt?

Ja, dat kan zeker. Bel daarvoor naar 085 000 46 12. Dit is onze intercollegiale lijn waar je direct geholpen wordt door een ervaren farmaceutische klantadviseur of direct wordt doorverbonden met een apotheker. Bekijk ook onze andere contactmogelijkheden

Krijgen mijn patiënten wel de persoonlijke aandacht die ze gewend zijn van een apotheek?

We zijn ervan overtuigd dat we de fysieke afstand digitaal goed kunnen overbruggen. Door onze ruime openingstijden en vele contactmogelijkheden zijn we bereikbaar op de manier en het moment dat het onze klanten het beste uitkomt. Via de Nationale Apotheek-app hebben klanten 24 uur per dag inzicht in hun medicijnen en kunnen ze makkelijk nieuwe medicatie bestellen, wijzigen, herhalen of (tijdelijk) stopzetten. Via de telefoon, e-mail en chat staan onze (farmaceutische) klantadviseurs klaar voor jou en jouw patiënten.  

Wie doet de medicatiebewaking als mijn patiënt gebruik maakt van meerdere apotheken?

Zoals altijd doet de apotheek die de medicijnen verstrekt ook de medicatiebewaking. Bij iedere uitgifte van een medicijn bewaken we zorgvuldig de veiligheid van de patiënt.

Kan ik de medicatie ook bewaken van mijn patiënten die bij Nationale Apotheek ingeschreven staan?

Via de receptkoppeling ontvang je automatisch terugkoppeling van alle medicijnen die wij hebben verstrekt. Als je patiënt toestemming heeft gegeven is het actuele medicatieoverzicht in te zien via het Landelijk Schakelpunt. Zo maak je een receptkoppeling met Nationale Apotheek. 

Hoe doet Nationale Apotheek de periodieke medicatiebeoordeling?

Eén keer per jaar voeren wij medicatiebeoordelingen uit. De apotheker selecteert de patiënten die een periodieke medicatiebeoordeling nodig hebben. Denk aan patiënten van 65 jaar of ouder die meer dan 5 soorten medicijnen gebruiken. Ook patiënten die zelf aangeven hier behoefte aan te hebben of waarvoor de (huis)arts dat van ons vraagt, nemen we mee in dit proces. De medicatiebeoordeling verloopt altijd volgens een vast stappenplan. We zullen altijd eerst om toestemming van de patiënt vragen voordat we van start gaan met de medicatiebeoordeling. Lees meer over de medicatiebeoordeling bij Nationale Apotheek.

Hoe doet Nationale Apotheek de medicatieverificatie?

Zoals elke apotheek werken we met het 4-ogenprincipe. Een gediplomeerde apothekersassistent(e) verwerkt het recept. Het recept wordt eerst gecontroleerd door een andere apothekersassistent(e) en uiteindelijk door een van onze apothekers. Bij het gereedmaken van de medicijnen wordt een barcode-etiket controle uitgevoerd.

Worden herhaalrecepten nog ter autorisatie aan mij voorgelegd?

Wij leveren nooit zonder recept. En we leveren altijd volgens recept. Dat betekent dat we ons ook aan de duur van recepten houden. Is het recept verlopen? Je ontvangt van ons een autorisatieverzoek zodat wij de patiënt een nieuwe voorraad kunnen leveren. 

Kan ik met Nationale Apotheek ook leveringsafspraken maken over bepaalde medicatie? Bijvoorbeeld een maximale verstrekking per tijdseenheid?

Jazeker. We hebben patiënten waarbij we een maximale hoeveelheid per week leveren om overdosering te voorkomen. Geef dit aan op het recept of neem contact met ons op. Dan maken we een passend leveringsschema voor de patiënt.

Hoe garandeert Nationale Apotheek een goede uitleg van medicijnen als het begeleidingsgesprek telefonisch is en de apothekersassistent(e) de patiënt dus niet kan zien?

Krijgt een patiënt een medicijn voor het eerst? Wij bellen de patiënt om het gebruik ervan door te nemen. Onze apothekersassistenten nemen ruim de tijd om vragen te beantwoorden, te controleren of de uitleg wordt begrepen en ze stellen controlevragen. Bij twijfel maken we een afspraak om de uitleg nogmaals te doen, maar dan via videobellen. Na afloop van het begeleidingsgesprek ontvangt de patiënt een mail met daarin een samenvatting van de belangrijkste informatie en een link naar kijksluiter. Via het medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app kunnen patiënten bijsluiters, instructievideo's en meer informatie inzien met betrekking tot hun medicatie.

Ik zie niet de volledige medicatiehistorie van mijn patiënt in het HIS. Hoe los ik dat op?

Als je de receptkoppeling hebt gemaakt, dan verschijnt automatisch alle medicatie die wij geleverd hebben. Controleer dus eerst of de receptkoppeling tussen jouw HIS en ons apotheekinformatiesysteem (AIS) is gemaakt. Hulp nodig? Lees onze instructies of neem contact met ons op. We helpen je hier graag bij.