• Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden
  • Gratis thuisbezorgd
  • Beoordeeld met een 8,1 op ZorgkaartNederland
  • Aanbevolen door VGZ en Zilveren Kruis
Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden

Landelijk Schakelpunt

Marwa Rasul
Marwa Rasul| Apothekerinfo@nationale-apotheek.nl

Toestemming geven voor het Landelijk Schakelpunt is onderdeel van de inschrijving bij Nationale Apotheek. Download je de Nationale Apotheek-app en maak je een account aan, dan krijg je meteen de mogelijkheid om jouw toestemming voor het Landelijk Schakelpunt (LSP) te geven. Wat is het LSP precies en waarom is het belangrijk om toestemming te geven? We leggen het je graag uit.  

Toestemming geven voor het Landelijk Schakelpunt is onderdeel van de inschrijving bij Nationale Apotheek.
textintroductionright

Wat is het Landelijk Schakelpunt (LSP)?

Het Landelijk Schakelpunt is een beveiligd netwerk waar zorgverleners medische gegevens over patiënten met elkaar kunnen uitwisselen. Jouw gegevens staan opgeslagen in het dossier van de huisarts of apotheek. Het LSP maakt het mogelijk om veilig gegevens op te vragen en te delen. Bijvoorbeeld vanuit het Huisartsinformatiesysteem (HIS) of Apotheekinformatiesysteem (AIS). Het LSP is geen database. Jouw medicatiegegevens worden dus alleen overgedragen en niet opgeslagen.

Het Landelijk Schakelpunt zorgt voor een efficiënte en betrouwbare samenwerking tussen verschillende zorgverleners.

Samenwerken via het LSP

Het Landelijk Schakelpunt zorgt voor een efficiënte en betrouwbare samenwerking tussen verschillende zorgverleners. Door het delen en opvragen van gegevens via het LSP is de meest recente informatie over jouw medische gegevens en medicatiegebruik altijd beschikbaar voor de zorgverleners die hiervoor toestemming hebben. 

Een voorbeeld is de samenwerking tussen de huisarts en de apotheek. Jouw huisarts en apotheek houden ieder een eigen dossier over jou bij. Hierin staat informatie die belangrijk is voor jouw behandeling. Voorbeelden zijn eventuele aandoeningen of allergieën die je hebt en medicijnen die aan jou zijn voorgeschreven. Deze gegevens kunnen makkelijk en veilig worden uitgewisseld via het Landelijk Schakelpunt.

Om jouw medicatie goed te bewaken moeten we jouw medische gegevens kunnen bekijken. Dat doen wij via het LSP.

Zorgvuldige medicatiebewaking bij Nationale Apotheek

Toestemming geven voor het Landelijk Schakelpunt is altijd onderdeel van jouw inschrijving bij Nationale Apotheek. Om jouw veiligheid te garanderen, zijn wij verplicht te controleren of de voorgeschreven geneesmiddelen bij jou passen en of je ze veilig kunt gebruiken. Om jouw medicatie goed te bewaken moeten we jouw medische gegevens kunnen bekijken. Dat doen wij via het Landelijk Schakelpunt (LSP).  

Via het LSP maken wij de gegevens die wij van jou hebben ook beschikbaar voor andere zorgverleners die hiervoor jouw toestemming hebben gekregen. Dit kan bijvoorbeeld je huisarts zijn of je kunt bij andere apotheken ingeschreven staan. Via het Landelijk Schakelpunt kunnen meerdere zorgverleners jouw dossier delen, waardoor jouw veiligheid kan worden gewaarborgd.  

Bij vragen of twijfels nemen we contact op met jou of je (huis)arts. 

Het belang van jouw toestemming voor het Landelijk Schakelpunt

Om jouw veiligheid te garanderen, willen we graag het belang van jouw toestemming voor het LSP benadrukken. Het kunnen inzien van jouw medische gegevens door verschillende zorgverleners heeft voor jou een aantal belangrijke voordelen:

Veilig en snel medische gegevens delen

Je gegevens kunnen op een veilige en snelle manier gedeeld worden tussen zorgverleners die verschillende systemen gebruiken. Een nieuwe zorgverlener heeft meteen inzicht in jouw medicatiegebruik en eventuele aandoeningen of allergieën. Ook in spoedsituaties kan er snel gehandeld worden als zorgverleners toegang hebben tot jouw medische gegevens.  

Jouw medische informatie altijd up-to-date

Via het LSP is de meest recente medische informatie van een patiënt altijd beschikbaar. Verschillende medicatie of bepaalde aandoeningen kunnen bijvoorbeeld een wisselwerking hebben met elkaar, waardoor de gezondheid van de patiënt kan worden beïnvloed. Als alle zorgverleners inzicht hebben in de medische gegevens en het medicatiegebruik, kan de veiligheid van de patiënt worden gewaarborgd.  

Inzicht in wie jouw gegevens opvraagt

Worden jouw gegevens opgevraagd via het LSP? Dan wordt dit altijd vastgelegd. Je hebt vervolgens zelf inzicht in welke zorgverlener jouw gegevens heeft opgevraagd en wanneer. Alleen met jouw toestemming en als het nodig is voor jouw behandeling, mogen gegevens worden opgevraagd via het LSP. 

Via Volgjezorg volg je welke van jouw gegevens via het Landelijk Schakelpunt worden gedeeld. 

Met jouw eenmalige toestemming kunnen wij jouw volledige medicatiedossier inzien en beschikbaar stellen via het LSP.

Waar ga ik mee akkoord?

Bij Nationale Apotheek vragen we bij iedere inschrijving om toestemming voor het Landelijk Schakelpunt. Je geeft daarbij Nationale Apotheek toestemming om: 

"Jouw volledige medicatiedossier in te zien en beschikbaar te stellen via het Landelijk Schakelpunt (LSP)." 

Eenmalige toestemming is voldoende voor het delen van jouw gegevens via het LSP. Stap je over naar een andere apotheek of zorgverlener? Dan zullen zij je opnieuw toestemming vragen om jouw gegevens in te zien en te delen via het LSP.  

Heb je toestemming gegeven voor het delen van jouw dossier, dan bekijk je jouw gehele medicatieoverzicht in onze app.

Zo geef je toestemming voor het Landelijk Schakelpunt

Schrijf je je in bij Nationale Apotheek? Dan is toestemming geven voor het LSP onderdeel van je inschrijving: 

  1. Download de Nationale Apotheek-app

  2. Log veilig in met je DigiD. 

  3. Doorloop de vragen om je account compleet te maken.  

  4. Eén van deze vragen is jouw toestemming voor het LSP. Je hoeft hierbij alleen maar ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden. 

Wat gebeurt er als ik toestemming geef?

Als we jouw toestemming voor het Landelijk Schakelpunt hebben ontvangen, dan halen we via het LSP jouw medicatiedossier op. Jouw medicatieoverzicht wordt dan ook zichtbaar in de Nationale Apotheek-app. Met DigiD log je veilig in bij onze app. Er zijn een aantal situaties waarbij je niet direct een medicatieoverzicht te zien krijgt in de app:

Je hebt voorheen nog geen toestemming gegeven voor het LSP

Wordt er geen medicatieoverzicht in jouw app getoond en gebruik je wel medicatie, dan kan het zijn dat andere zorgverleners jouw medicatiegegevens niet hebben opengesteld in het LSP. Om je gegevens te delen via het LSP is jouw toestemming vereist. We raden je aan om contact op te nemen met je andere zorgverleners en ze toestemming te geven voor het delen van gegevens via het LSP. Of regel de toestemming makkelijk met je DigiD via Volgjezorg.nl. 

Je wilt geen toestemming geven

Wil je geen toestemming geven voor het LSP, dan vragen we je bij het overstappen om bij je oude apotheek een medicatieoverzicht op te vragen en dit te (laten) mailen naar medicatie@nationale-apotheek.nl. Je medicatieoverzicht is dan niet zichtbaar in de Nationale Apotheek-app, omdat we jouw toestemming nodig hebben om je medicatiegegevens te tonen. Ook zullen we je altijd wijzen op het belang voor jouw gezondheid om je medische gegevens te kunnen inzien en delen met andere zorgverleners. 

textintroductionright

We zijn er voor je

Heb je vragen over het Landelijk Schakelpunt, jouw toestemming of het bestellen van medicijnen via Nationale Apotheek? Neem gerust contact op met ons team, we zijn er voor je!