Zo werkt het
Nationale Apotheek is een online apotheek. Dit betekent dat je al jouw medicatie regelt waar en wanneer het jou uitkomt. Dit kan makkelijk via onze app, maar ook via e-mail, telefoon of chat. We willen het jou zo makkelijk mogelijk maken. Hieronder lees je hoe je medicijnen bestelt via Nationale Apotheek.
Zo bestel je medicijnen
Schrijf je in
Schrijf je in bij Nationale Apotheek. Er zijn 2 manieren om je in te schrijven.
Via de app: download de Nationale Apotheek-app en log veilig in met je DigiD om een account aan te maken.
Via de website: vul het online inschrijfformulier in.
Stuur ons het recept
Vraag jouw (huis)arts om het recept naar ons te sturen of bestel je medicijnen zelf via de Nationale Apotheek-app of e-mail.
Hulp nodig bij het bestellen van jouw medicijnen? Ons team staat voor je klaar. Neem gerust contact op.
Je ontvangt je medicijnen
Bezorging via Nationale Apotheek is altijd gratis. Voor 17.00 uur besteld, is de volgende werkdag verzonden. De meeste medicijnen worden, als het past en mag van jou, via de brievenbus geleverd. Je volgt je pakket via de PostNL-app of via de track & trace-code die je per e-mail van PostNL ontvangt.
Bepaal zelf hoe je jouw medicijnen bestelt
Er zijn meerdere manieren om online medicijnen te bestellen bij Nationale Apotheek. Bestel je een medicijn voor het eerst? Dan bellen we je om uitleg te geven over het gebruik ervan en beantwoorden we al jouw vragen.
Via je arts
Vraag je (huis)arts de recepten digitaal naar ons te sturen. Dan hoef jij niks meer te doen. Op onze contactpagina vind je alle gegevens die jouw voorschrijver hiervoor nodig heeft.
Via de app
Upload een foto van het recept in de Nationale Apotheek-app.
Heb je geen recept en wil je bestaande medicijnen bestellen? Upload dan een foto van het etiket op het medicijndoosje of vul de gegevens van het medicijn in. Wij vragen het recept op bij je (huis)arts.
Via e-mail
Stuur een foto van het recept (of het etiket van het medicijndoosje) via e-mail. Geef eventuele bijzonderheden ook aan ons door.
Zo herhaal je een bestaand recept
Heb je vaker hetzelfde medicijn nodig? Deze herhaal je makkelijk via de Nationale Apotheek-app. Of nog makkelijker: zet de automatische herhaalservice aan. Afhankelijk van de medicatie die je nodig hebt, zijn er verschillende manieren om jouw medicijnen te herhalen bij Nationale Apotheek.
Gebruik je af en toe medicijnen?
Via het medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app, bestel je makkelijk een medicijn opnieuw. Ook kun je een foto van het etiket op het medicijndoosje uploaden in de app. Als je recept niet meer geldig is, vragen wij deze op bij jouw (huis)arts. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Gebruik je langdurig medicijnen?
Zet de automatische herhaalservice aan via het medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app en wij leveren de medicijnen die je langdurig gebruikt elke 3 maanden bij je thuis. Ongeveer 10 dagen voordat je voorraad op is, ontvang je automatisch een nieuwe voorraad. Herhaalrecepten vragen we op bij jouw (huis)arts. Heb je de app niet gedownload? Dan mag je ons ook altijd bellen of mailen om de herhaalservice aan te zetten.
Gebruik je meerdere medicijnen op verschillende momenten?
Geen gedoe meer met een pillendoos, kies voor gemak met de baxterrol. Met een baxterrol ontvang je je medicijnen in een apart zakje per innamemoment. Jij ontvangt de Baxter-zakjes per datum en tijd gesorteerd op een rol, die je in onze handige houder bewaart. De baxterrol zit standaard in de herhaalservice, waardoor je automatisch een nieuwe voorraad baxterzakjes ontvangt.
De Nationale Apotheek-app
Met de Nationale Apotheek-app heb je altijd inzicht in jouw medicijnen. Bekijk bijsluiters, instructievideo's en meer informatie per medicijn. Ook bestel, herhaal en wijzig je jouw medicatie waar en wanneer het jou uitkomt. Upload een foto van het recept of etiket van het medicijndoosje om jouw medicijn te bestellen. Of zet via jouw medicatieoverzicht de automatische herhaalservice aan.
Medicatie regelen voor een ander
Met de Nationale Apotheek-app kun je ook makkelijk medicijnen regelen voor je kind of een ander. Laat je machtigen en bekijk, bestel, wijzig en herhaal medicijnen voor de ander. Of voeg een kind toe aan je eigen account om de medicijnen van je kind te regelen. Lees meer over hoe je medicijnen regelt voor je kind of een ander via de Nationale Apotheek-app.
Veelgestelde vragen
Over medicijnen bestellen
Kan ik alle medicijnen bestellen via Nationale Apotheek?
Ja, wij leveren alle receptgeneesmiddelen en stoppen met roken-middelen. Deze worden makkelijk bij je thuisbezorgd, zonder verzendkosten. Download de Nationale Apotheek-app om jouw medicatieoverzicht altijd bij de hand te hebben. Medicijnen bestellen, wijzigen en herhalen regel je waar en wanneer het jou uitkomt. Lees meer over hoe wij werken.
Hoe snel bezorgen jullie medicijnen?
Voor de bezorging van medicijnen werken we samen met een aantal bezorgpartners. De meeste pakketjes worden door PostNL bezorgd. Ook hebben we partners voor gekoelde medicijnen en spoedmedicatie. Is jouw recept voor 17.00 uur compleet? Dan worden jouw medicijnen de volgende werkdag verzonden. Heb je een spoedrecept? Dan vermeldt jouw (huis)arts dit op het recept. Onze apotheker beoordeelt het verzoek. Spoedrecepten kunnen binnen 4 uur worden thuisbezorgd (m.u.v. de Waddeneilanden). De verzendkosten van jouw medicijnen zijn altijd gratis, ook bij spoed.
Hoe stuur ik mijn recept naar Nationale Apotheek?
Er zijn een aantal manieren om jouw medicijnen te bestellen bij Nationale Apotheek:
Via je arts. Vraag jouw (huis)arts om het recept digitaal naar onze apotheek te sturen. Dit is de makkelijkste en snelste manier om medicijnen te bestellen. Via een koppeling met ons systeem is het voor iedere (huis)arts mogelijk om recepten direct door te sturen.
Via de Nationale Apotheek-app. Heb je zelf een recept ontvangen? Upload een foto van het recept in de Nationale Apotheek-app. Via het medicatieoverzicht in de app herhaal je makkelijk een medicijn. Of upload een foto van het etiket op het medicijndoosje om een nieuwe voorraad te bestellen.
Via e-mail. Recepten kunnen ook via e-mail naar medicatie@nationale-apotheek.nl worden gestuurd.
Hulp nodig? We helpen je graag met het bestellen van jouw medicijnen. Ook in de avond en op zaterdag is Nationale Apotheek bereikbaar. Bekijk onze ruime openingstijden en neem contact op.
Hoe bestel ik een nieuw medicijn bij Nationale Apotheek?
Sta je nog niet ingeschreven bij Nationale Apotheek?
Pas na het afronden van jouw inschrijving bij Nationale Apotheek, kunnen we medicijnen aan je leveren. Er zijn twee manieren om je in te schrijven bij Nationale Apotheek:
Via de app. In de Nationale Apotheek-app log je veilig in met DigiD om een account aan te maken.
Via de website. Vul het online inschrijfformulier in.
Sta je ingeschreven bij Nationale Apotheek?
Vraag jouw (huis)arts om het recept digitaal naar ons te sturen. Dan hoef jij zelf niets meer te doen. Heb je zelf het originele recept ontvangen? Upload deze in de Nationale Apotheek-app of stuur ons een e-mail.
Bij vragen over jouw medicijnen neem contact op met ons team.
Kan ik een bestaand recept herhalen?
Via Nationale Apotheek laat jij jouw medicijnen makkelijk herhalen. De beste manier waarop recepten kunnen worden herhaald, hangt af van hoe vaak je medicijnen inneemt:
Gebruik je af en toe medicijnen? In jouw medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app bestel je makkelijk een medicijn opnieuw. Ook kun je een foto van het etiket op het medicijndoosje uploaden in de app of naar ons mailen. Is je recept niet meer geldig, dan vragen wij deze op bij je (huis)arts. Hier hoef je zelf niets voor te doen.
Gebruik je medicijnen op vaste momenten? Dan is het handig om de herhaalservice aan te zetten voor jouw medicijn. Met de herhaalservice krijg je elke 3 maanden automatisch een nieuwe voorraad thuisbezorgd, ruim voordat je huidige voorraad op raakt.
Gebruik je meerdere medicijnen op verschillende momenten? Voor bepaalde medicijnen is het mogelijk om deze te laten leveren in een baxterrol. Je ontvangt dan speciale zakjes met medicijnen die per innamemoment zijn gesorteerd. Zo heb je geen gedoe meer met een pillendoos.
Levert Nationale Apotheek ook medicijnen in een baxterrol (medicijnrol)?
Ja, dat is zeker mogelijk. Wanneer je verschillende soorten pillen op een vast moment inneemt, kan de baxterrol een handige uitkomst zijn. Jouw medicijnen worden dan gesorteerd per innamemoment en geleverd in speciale zakjes met een datum en tijd erop. Een baxterrol bevat alleen medicijnen in de vorm van een pil of capsule en is daarom niet altijd voor iedere medicatie geschikt. Wil jij jouw medicijnen laten leveren in een baxterrol? Neem contact op, we helpen je graag.
Hoe krijg ik uitleg over mijn medicijn?
Krijg je een medicijn voor het eerst? Dan bellen we je om het gebruik ervan door te spreken. Tijdens dit gesprek kun je al jouw eventuele vragen stellen. Bij je medicijn zit standaard de bijsluiter. Via de Nationale Apotheek-app heb je altijd de bijsluiter, instructievideo's en meer informatie over jouw medicijnen bij de hand. Bekijk jouw medicijnoverzicht in de app onder 'Medicijnen' en ga naar 'Bekijk/opnieuw bestellen' bij het medicijn dat je wilt bekijken. Ga naar beneden tot je het icoontje van BijsluiterPlus ziet. Klik op 'Bekijk alle informatie over dit medicijn'. Heb je nog vragen? Bel, mail of chat gerust met ons. Wij zijn er voor je.
Worden mijn medicijnen altijd afgestemd met mijn (huis)arts?
Ja. Wij mogen alleen leveren volgens het recept van jouw (huis)arts. Bij eventuele bijzonderheden overleggen we met je (huis)arts. Bij het leveren van medicijnen staat jouw veiligheid altijd voorop.
Hoe controleert Nationale Apotheek of een medicijn veilig te gebruiken is voor mij?
Wij voeren een zorgvuldige medicatiebewaking uit waarbij we controleren of het medicijn dat we leveren zonder problemen en risico’s te gebruiken is voor jou. Hiervoor raadplegen wij ons Apotheek Informatie Systeem (AIS) en het Landelijk Schakelpunt (LSP). Bij je inschrijving vragen we je om eenmalig toestemming te geven voor het Landelijk Schakelpunt. Op deze manier kunnen jouw medische gegevens veilig gedeeld worden tussen zorgverleners. Bij eventuele bijzonderheden over jouw medicatie, overleggen we met je (huis)arts.
Wie doet mijn medicatiebewaking als ik bij meerdere apotheken ingeschreven sta?
De apotheek die een medicijn verstrekt doet ook de medicatiebewaking. Dit betekent dat er zorgvuldig wordt gecontroleerd of het medicijn dat wordt geleverd ook veilig is voor jou om te gebruiken. Soms is iemand allergisch voor bepaalde stoffen of kan een medicijn niet in combinatie met andere medicatie worden gebruikt. Indien nodig, zullen we je bellen om het gebruik van jouw medicijn door te spreken. Bij vragen over jouw medicijnen kun je contact opnemen via telefoon, e-mail of chat.
Waarom ontvang ik een ander geneesmiddel of merk dan op het recept staat vermeld?
Wij leveren altijd volgens het beleid van je zorgverzekeraar. Ze noemen dat het preferentiebeleid. Dit betekent dat wij soms een bepaald merk moeten leveren. Is het geleverde product een ander merk dan de naam op het recept? Dan zullen er dezelfde werkzame stoffen in zitten.
Wil je, ondanks dat je zorgverzekeraar het niet vergoedt, toch liever een bepaald merkgeneesmiddel ontvangen? Dan kun je ervoor kiezen om de kosten zelf te betalen. We sturen je dan een factuur.
Bij bepaalde soorten medicijnen mag er nooit van merk gewisseld worden. Er zijn strenge richtlijnen voor het wisselen van medicijnen. Heb je vragen over de merkwissel van jouw medicijn? Neem contact op via telefoon, e-mail of chat en ons team kijkt graag met je mee.
Moet ik iets regelen met mijn zorgverzekeraar?
Nee, je hoeft niets te regelen met je zorgverzekeraar. We hebben afspraken met alle zorgverzekeraars en dienen de declaratie voor je in. Wordt jouw medicijn niet of gedeeltelijk vergoed, dan ontvang je een factuur van ons.
Hoe betaal ik mijn medicijnen?
In de Nationale Apotheek-app geef je aan hoe je jouw medicijnen wilt betalen. Dit kan op twee manieren:
Rekening per post. Je ontvangt een factuur in de brievenbus.
Automatische incasso. We schrijven het bedrag automatisch af van jouw rekening.
Ga in de app naar 'Account' en klik op 'Betalingen' om jouw voorkeur te wijzigen.