Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Over spoed

Als ik een spoedrecept uitschrijf, levert Nationale Apotheek dan altijd met spoed?

Ja. Bij spoed leveren we medicijnen binnen 4 uur. We nemen direct contact op met je patiënt om een afspraak voor levering te maken en het gebruik van het medicijn uit te leggen. Zijn er onduidelijkheden? We nemen direct contact met je op.

Is een spoedlevering altijd binnen 4 uur?

Ja. We zijn onderdeel van APPO en hebben daardoor meerdere apotheken in Nederland. Zodra we het spoedrecept hebben ontvangen, overleggen we met je patiënt of we binnen 4 uur moet leveren of dat in de loop van de dag ook goed is.

Veelgestelde vragen

Over contact en overleg

Kan ik met een apotheker overleggen over de medicatie voor mijn patiënt?

Ja, dat kan zeker. Je belt daarvoor 085 000 46 12. Dat is onze intercollegiale lijn waar je direct geholpen wordt door een ervaren apothekersassistent of direct wordt doorverbonden met een apotheker. Zonder wachttijden, want artsen en collega’s krijgen in onze apotheek prioriteit.

Ik ben bang dat mijn patiënten de persoonlijke aandacht gaan missen. Is dat terecht?

We snappen je gevoel. Het concept van een online apotheek is natuurlijk even wennen. Maar wees gerust dat we de fysieke afstand digitaal goed kunnen overbruggen. Door de vele contactmogelijkheden stimuleren we dat patiënten contact met ons opnemen. Naast bellen en mailen kunnen patiënten ook chatten. Vanaf najaar 2022 is videobellen ook mogelijk. En als patiënten behoefte hebben aan een vast contactpersoon in onze apotheek, dan krijgen ze een buddy toegewezen en plannen we vervolgafspraken in.

Hoe houden jullie patiënten met herhaalrecepten in beeld?

Goed om te weten is dat we voor alle patiënten goed bereikbaar zijn. We merken dat patiënten laagdrempelig contact met ons op durven nemen, zodat we hen goed kunnen ondersteunen. De patiënten die extra aandacht nodig hebben, hebben wij scherp in beeld. Zo bellen we patiënten met een verslechterde nierfunctie en met polyfarmacie periodiek voor een medicatiebeoordeling.

Handelt Nationale Apotheek in lijn met regionale samenwerkingsafspraken?

Wij nemen (nog) geen deel aan regionale samenwerkingsafspraken. Omdat we een lager percentage patiënten per huisarts hebben, is dit overleg voor ons nu nog minder relevant. Natuurlijk gaan wij voor het behouden en verbeteren van de kwaliteit van zorg. Onze spreekwoordelijke deur staat daarvoor altijd open. Dus als je specifieke wensen hebt, denken we graag met je mee. We gaan graag met je in gesprek over afwijkende richtlijnen, wensen ten aanzien van een specifieke medicatievoorraad of voorschrijven met of zonder medische noodzaak. Neem gerust contact met ons op.

Hoe is Nationale Apotheek betrokken bij FTO's?

We zijn een landelijk FTO aan het voorbereiden. Zodra dat kwartaaloverleg staat, vermelden we dat hier. Wil je deelnemen aan zo'n landelijk overleg? Laat het onze apothekers weten. We nodigen je graag hiervoor uit.

Veelgestelde vragen

Over medicatiebewaking

Wie doet de medicatiebewaking als mijn patiënt gebruik maakt van twee apotheken? Bijvoorbeeld een lokale apotheek voor spoedmedicatie en Nationale Apotheek voor chronische medicatie.

Zoals altijd doet de apotheek die de medicijnen verstrekt ook de medicatiebewaking. Hoewel wij natuurlijk ook spoedmedicatie leveren, snappen we dat enkele patiënten hiervoor (nog) gebruik maken van een lokale apotheek Onze apotheekmedewerkers verzoeken elke patiënt, dus ook passanten, om het LSP open te zetten en benadrukken het belang ervan. Veel klanten gebruiken onze app. Zonder LSP-toestemming kunnen zij daar niets mee, waardoor zij het LSP hebben open gezet. Vrijwel alle medicijnen die wij leveren is door andere apotheken en zorgverleners te zien via het LSP.

Wil een patiënt, ondanks ons aandringen, het LSP niet open zetten, dan sturen wij bij elke nieuwe eerste uitgifte een mail waarin we hem (nogmaals) op de risico's wijzen en adviseren om een eventuele andere leverende apotheek te informeren over de verstrekking van dit medicijn. Natuurlijk laten we de kans om nogmaals het belang van LSP-toestemming te benadrukken niet lopen.

Kan ik de medicatie ook bewaken van mijn patiënten die bij Nationale Apotheek ingeschreven staan?

Via de receptkoppeling ontvang je automatisch terugkoppeling van alle medicijnen die wij hebben verstrekt. Als je patiënt toestemming heeft gegeven is het actuele medicatieoverzicht in te zien via het LSP.

Receptkoppeling maken? Zo doe je dat

Hoe doet Nationale Apotheek de periodieke medicatiebeoordeling?

Wij selecteren de patiënten die dit nodig hebben. Denk aan patiënten met een verslechterde nierfunctie, 65+ers met meerdere medicijnen en patiënten die een medicijnrol gebruiken. Ook patiënten die zelf aangeven hier behoefte aan te hebben of waarvoor de arts dat van ons vraagt, nemen we mee in dit proces. Wij bellen deze patiënten periodiek voor een medicatiebeoordeling. Altijd op afspraak zodat er van beide kanten voldoende tijd en aandacht is. We nemen de medicatie door en leggen alles vast in het dossier van de patiënt. Zijn er bijzonderheden? Dan nemen we contact op met de voorschrijver. Ook bij twijfel nemen we contact op met de voorschrijver en plannen we meteen een een vervolgafspraak met de patiënt in. Zijn er geen bijzonderheden dan beslist de patiënt of hij nog vaker een medicatiebeoordeling wenst. Patiënten met een medicijnrol kunnen dit niet zelf beslissen. Wij doen sowieso één keer per jaar een baxterevaluatie met hen.

Controleert Nationale Apotheek het medicatieoverzicht bij elke nieuwe aanvraag?

Ja natuurlijk. Of het nou gaat om een passant of klant, wij leveren pas zodra we het medicatiedossier compleet hebben.

Hoe doet Nationale Apotheek de medicatieverificatie?

Zoals elke openbare apotheek via het 4-ogenprincipe. Een gediplomeerde apothekersassistent verwerkt het recept. Dat wordt eerst gecontroleerd door een andere apothekersassistent en uiteindelijk door een apotheker. Bij het gereedmaken van de medicijnen wordt een barcode-etiket controle uitgevoerd.

Worden herhaalrecepten nog ter autorisatie aan mij voorgelegd?

Wij leveren nooit zonder recept. En we leveren altijd volgens recept. Dat betekent dat we ons ook aan duur van recept houden. Is het recept verlopen? Je ontvangt van ons een autorisatieverzoek zodat wij de patiënt een nieuwe voorraad kunnen leveren.

Kan ik met Nationale Apotheek ook leveringsafspraken maken over bepaalde medicatie? Bijvoorbeeld een maximale verstrekking per tijdseenheid?

Jazeker. We hebben nu al meerdere patiënten waarbij wij een maximale hoeveelheid per week leveren om overdosering te voorkomen. Geef dit aan op het recept of neem contact met ons op. Dan maken we passend leveringsschema voor de patiënt.

Veelgestelde vragen

Over begeleiding

Hoe garandeert Nationale Apotheek een goede uitleg van medicijnen als het begeleidingsgesprek telefonisch is en de apothekersassistent de patiënt dus niet kan zien?

Krijgt een patiënt een medicijn voor het eerst? Wij bellen hem om het gebruik ervan door te nemen. Onze apothekersassistenten hebben én nemen hier ruim de tijd voor. Zij zijn getraind om na te gaan of de patiënt de uitleg voldoende begrijpt en stellen controlevragen. Bij twijfel maken we een afspraak om de uitleg nogmaals te doen, maar dan via videobellen. Na afloop van het begeleidingsgesprek ontvangt de patiënt een mail met daarin een samenvatting van de belangrijkste informatie en een link naar kijksluiter.

Hoe legt Nationale Apotheek uit hoe je materialen juist gebruikt, zoals een inhalator, voorzetkamer of Epipen?

Vanaf najaar 2022 nemen we de patiënt stap voor stap mee via videobellen (nu nog telefonisch). We hebben alle materialen en diverse hulpmiddelen bij de hand om het goed voor te doen. Na deze instructie ontvangt de patiënt nog een link naar kijksluiter om de stappen zo nodig nogmaals te bekijken. In die mail benadrukken we dat de patiënt bij twijfel of vragen altijd even contact met ons kan opnemen.

Heeft mijn patiënt een vast aanspreekpunt bij Nationale Apotheek?

In principe niet, maar als een patiënt daar behoefte aan heeft, dan regelen we natuurlijk een buddy.

Ik zie niet de volledige medicatiehistorie van mijn patiënt in het HIS. Hoe los ik dat op?

Als je de receptkoppeling hebt gemaakt, dan verschijnt automatisch alle medicatie die wij geleverd hebben. Controleer dus eerst of de receptkoppeling tussen jouw HIS en ons apotheekinformatiesysteem (AIS) is gemaakt. Hulp nodig? Lees deze instructie of neem contact met ons op. We helpen je hier graag bij.

Veelgestelde vragen

Over onze dienstverlening

Wat gebeurt er met mijn patiënt als hij zich inschrijft bij Nationale Apotheek?

Zodra een patiënt zich bij ons inschrijft en medicijnen bestelt, bellen we hem voor een uitgebreid intakegesprek. We nemen de medicatiehistorie door, maken een overzicht van voorschrijvers en leggen ook alle bijzonderheden vast. Krijgt de patiënt medicijnen voor het eerst? Wij bellen hem om het gebruik ervan door te nemen. Onze apothekersassistenten hebben én nemen hier ruim de tijd voor. Na afloop van het begeleidingsgesprek ontvangt de patiënt een mail met daarin een samenvatting van de belangrijkste informatie en een link naar kijksluiter.

Zijn er bijzonderheden? Dan nemen we natuurlijk ook altijd contact op met de voorschrijver. Wij houden van korte lijntjes.

Maakt Nationale Apotheek ook gratis euthanatica klaar?

Ja dat doen we, mogelijk via een van onze APPO apotheken. Onze zusterapotheek APPO in Roosendaal kan ook bereiden in het geval van intraveneuze palliatieve pijnbestrijding. Bij spoed leveren we binnen 4 uur, met uitzondering van de Waddeneilanden.

Maak het je patiënt makkelijk

Adviseer dezelfde medicijnen, maar dan makkelijk. Adviseer Nationale Apotheek.

De voordelen voor jouVoor al je patiënten