De 7 rechten van de patiënt
Voor iedere patiënt die met een recept naar de apotheek komt, is de apotheek verplicht om goede zorg te bieden. Wat de rechten en plichten van patiënten precies zijn, is vastgelegd in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Hieronder lees je meer over de rechten en plichten van patiënten binnen de apotheekzorg en bij Nationale Apotheek.
De 7 rechten van de patiënt volgens de WGBO
1. Het recht om zelf een apotheek te kiezen
Je mag altijd bij meerdere apotheken ingeschreven staan. Als je je inschrijft bij Nationale Apotheek, hoef je je bijvoorbeeld niet uit te schrijven bij je huidige apotheek. Op deze manier probeer je vrijblijvend het gemak van medicijnen thuisbezorgen via Nationale Apotheek.
2. Het recht op bezorging van medicijnen
Je hebt recht op bezorging van medicijnen wanneer je zelf niet in staat bent om naar de apotheek te komen. Bijvoorbeeld als je slecht ter been bent. Nationale Apotheek maakt het iedereen graag zo makkelijk mogelijk. We bezorgen dan ook alle medicijnen voor al onze klanten standaard thuis. Je betaalt geen verzendkosten.
3. Het recht op duidelijke informatie
De apothekersassistent vertelt je in begrijpelijke taal hoe jouw medicijn werkt, hoe je het gebruikt en mogelijke bijwerkingen en wisselwerkingen van het middel. Bij een eerste uitgifte wordt er uitleg gegeven over hoe je het medicijn gebruikt. Bij chronisch gebruik van medicatie worden er tussentijdse beoordelingsgesprekken gehouden. Heb je vragen? Dan kun je altijd terecht bij jouw apotheek.
4. Het recht op privacy
Sommige zaken bespreek je liever niet aan de balie. Bij een fysieke apotheek heb je het recht om je medicijnen te bespreken in een aparte spreekkamer. Bij Nationale Apotheek werken we op afstand. Vanuit jouw eigen vertrouwde omgeving neem je makkelijk contact op via telefoon, e-mail of chat. Bespreek jouw medicijnen waar en wanneer het jou uitkomt. Wij nemen alle tijd om jou goede uitleg te geven en al je vragen te beantwoorden.
5. Het recht om je dossier in te zien
Je kunt altijd je dossier opvragen. In je dossier staat alle informatie die bekend is bij de apotheker over jouw gezondheid en medicijnen. Via het medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app heb jij altijd inzicht in jouw medicatie. Alle medicijnen die tot 15 maanden geleden voorgeschreven zijn, kun je terugvinden in het medicatieoverzicht.
6. Het recht op geheimhouding
Apotheken hebben een geheimhoudingsplicht en mogen jouw gegevens niet met anderen delen, tenzij je hiervoor toestemming hebt gegeven. Via het Landelijk Schakelpunt (LSP) geef je zorgverleners toestemming om jouw gegevens te delen. Ook kun je via het LSP inzien welke zorgverlener jouw gegevens opvraagt. De apotheker kan via het LSP bijvoorbeeld gegevens over jouw gezondheid opvragen bij de huisarts om op een veilige manier jouw medicatiegebruik te bewaken.
7. Het recht op een goede behandeling
Jouw medicatiegebruik wordt zorgvuldig gecontroleerd en bewaakt. Zo checken we altijd of een medicijn samengaat met eventuele allergieën of andere medicatie die je gebruikt.
Plichten van de patiënt
Tegenover de 7 rechten van de patiënt, staan ook nog een aantal plichten. Deze plichten zorgen ervoor dat de apotheek je zo goed mogelijk van dienst kan zijn.
Plicht tot het geven van informatie
Bij het uitgeven van medicijnen is het als apotheek belangrijk om jouw veiligheid te bewaken. Het is belangrijk dat je de apotheker (of assistente) vertelt over eventuele allergieën en of je nog andere medicijnen gebruikt. Ook een zwangerschap of het geven van borstvoeding heeft invloed op het soort medicijn of de dosering die je mag gebruiken. Door het geven van de juiste informatie, kan jouw apotheek je de juiste medicijnen verstrekken.
Plicht om te betalen
Binnen 14 dagen ben je verplicht om de kosten van apotheekzorg te betalen. Worden jouw apotheekkosten vergoed door je zorgverzekeraar? Dan zorg jij ervoor dat je zorgverzekeraar de apotheekkosten binnen 14 dagen betaalt. Nationale Apotheek werkt samen met iedere zorgverzekeraar. We declareren de kosten van de apotheekzorg direct bij jouw zorgverzekeraar. Worden de medicijnen niet vergoed door je zorgverzekering? Dan ontvang je van ons een factuur.
Europese dag van de rechten van de patiënt
Ieder jaar op 18 april is het de Europese dag van de rechten van de patiënt. Op deze dag staan de rechten en informatievoorziening van de patiënt centraal. Niet overal op de wereld is het vanzelfsprekend dat patiënten kunnen rekenen op goede zorg, duidelijke informatie, thuisbezorging, privacy en het zorgvuldig omgaan met gegevens door zorgverleners. Wij zijn erg trots op de apotheekzorg die we leveren en streven naar een steeds betere dienstverlening voor onze patiënten.
Wij zijn er voor je
We zijn er graag voor jou. Op het moment en de manier waarop het jou uitkomt. Heb je vragen? Neem makkelijk contact op via telefoon, e-mail of chat. Ook in de avonden en op zaterdag staan we voor je klaar.