De app
Met de Nationale Apotheek-app heb je altijd jouw medicatieoverzicht bij de hand en kun je wanneer het jou uitkomt medicatie bestellen, wijzigen of herhalen. Regel het voor jezelf of met een machtiging voor een ander. Via de Nationale Apotheek-app log je veilig in met DigiD en maak je snel een account aan. Ontdek het gemak en de mogelijkheden van online medicijnen bestellen via Nationale Apotheek.
Zo makkelijk werkt de app
Bestel, herhaal of wijzig jouw medicijnen wanneer het jou uitkomt met de Nationale Apotheek-app. Voor jezelf, je gezin of andere naasten. Klik naar rechts en ontdek hoe makkelijk de app werkt.
Maak jouw account aan
Log veilig in met DigiD en maak een account aan voor de Nationale Apotheek-app.
Je bezorgvoorkeuren instellen
Wil je dat we via de brievenbus bezorgen? Of wil je tijdelijk op een ander adres laten bezorgen? Je stelt het zelf snel in.
Medicijnen bestellen
Klik op 'Bestellen' en maak een foto van het recept of etiket op het medicijndoosje om jouw medicijnen te bestellen.
Medicijn opnieuw bestellen
Ga naar 'Medicijnen' en klik op 'Bekijk/opnieuw bestellen' bij het medicijn dat je opnieuw wilt bestellen.
Medicijnen automatisch herhalen
Zet de herhaalservice aan via het medicatieoverzicht en ontvang elke 3 maanden automatisch een nieuwe voorraad van je langdurige medicijnen.
Iemand machtigen
Ga via 'Account' naar 'Iemand machtigen' om een naaste te machtigen. Of laat je machtigen en regel de medicatie voor een ander.
Kind toevoegen
Alle medicijnen van je gezin in één app inzien en beheren? Ga via ‘Account’ naar ‘Kind toevoegen’ om je kind toe te voegen. Wissel via ‘Account’ bovenaan tussen het profiel van jezelf en dat van je kind. Dit kun je voor meerdere kinderen doen.
BijsluiterPlus bekijken
Met BijsluiterPlus heb je alle bijsluiters, instructievideo's en meer informatie over jouw medicatie altijd bij de hand. Ga in de app naar 'Medicijnen' en 'Bekijk/opnieuw bestellen' bij het medicijn dat je wilt bekijken.
Wij zijn altijd dichtbij
Krijg je medicijnen voor het eerst? Dan bellen we je om het gebruik ervan door te spreken. Hierna nog vragen? Wij zijn er voor je via telefoon, e-mail en chat. Neem contact op en we kijken met je mee.
Ontdek de voordelen van de Nationale Apotheek-app
Medicatieoverzicht
Jouw medicatieoverzicht altijd bij de hand. Bekijk, bestel, wijzig en herhaal je medicijnen waar en wanneer het jou uitkomt.
Recepten uploaden
Bestel medicijnen door een foto van het recept of het etiket op het medicijndoosje te uploaden.
BijsluiterPlus
Bekijk de bijsluiters, instructievideo's en meer informatie over jouw medicijnen.
Herhaalservice
Zet de automatische herhaalservice makkelijk aan en uit in het medicatieoverzicht.
Machtigen
Laat je machtigen en regel medicijnen voor een ander.
Kind toevoegen
Regel de medicijnen voor je hele gezin via één app-account.
Veelgestelde vragen
Over de Nationale Apotheek-app
Wat kan ik allemaal doen met de Nationale Apotheek-app?
Met de Nationale Apotheek-app regel jij makkelijk je medicijnen waar en wanneer het jou uitkomt. Concreet betekent dat:
Veilig inloggen met DigiD.
Altijd jouw medicatieoverzicht bij de hand.
Medicijnen bestellen, wijzigen of herhalen.
Medicijnen bestellen via een foto van het recept of het etiket op het medicijndoosje.
Voorkeuren instellen voor de bezorging van jouw medicijnen.
Automatische herhaalservice per medicijn aan- of uitzetten.
In één app medicijnen regelen voor je hele gezin.
Iemand machtigen om jouw medicijnen te beheren.
Bijsluiters, instructievideo's en meer informatie over jouw medicijnen bekijken.
Ik sta al ingeschreven bij Nationale Apotheek. Moet ik me nogmaals inschrijven voor de app?
Je hoeft je niet nogmaals in te schrijven bij Nationale Apotheek, maar je moet wel eenmalig een account aanmaken om de Nationale Apotheek-app te gebruiken. Download de app, maak een account aan, vul je contactgegevens en voorkeuren in om jouw app-account compleet te maken.
Hoe maak ik een nieuw account aan?
Doorloop de onderstaande stappen om een account aan te maken in de Nationale Apotheek-app:
Download de Nationale Apotheek-app in de Google Play Store of Apple App Store.
Log in met je DigiD.
Vul je contactgegevens in.
Vul je voorkeuren in.
Klik in de laatste stap op ‘Afronden’ en je account is aangemaakt.
Ik krijg de melding dat mijn e-mailadres al in gebruik is bij het aanmaken van een nieuw account. Wat nu?
Dan bestaat er al een account met jouw e-mailadres. Het is helaas niet mogelijk om meerdere accounts met hetzelfde e-mailadres te hebben. Wil je je e-mailadres voor je eigen account gebruiken, maar is het al in gebruik bij een ander account? Neem dan contact met ons op.
Wat kan ik met het medicatieoverzicht?
In het medicatieoverzicht van de Nationale Apotheek-app zie je al jouw medicijnen in één overzicht. Op deze manier heb je de namen van de medicijnen die je gebruikt altijd bij de hand. Dit is handig bij een ziekenhuisopname of een bezoek aan je (huis)arts. Onder 'Historie' vind je alle medicijnen die tot 15 maanden geleden aan jou zijn voorgeschreven. Ook deze medicijnen kun je opnieuw aanvragen, automatisch laten herhalen of wijzigen.
Ik zie mijn medicijnen niet in de app. Wat gaat er mis?
Zodra je je bij Nationale Apotheek hebt ingeschreven, controleren wij jouw inschrijving. Binnen één werkdag zijn jouw gegevens zichtbaar in de app. Jouw profiel moet dan natuurlijk wel compleet zijn. Zie je nog steeds geen medicatie, dan kan het zijn dat jouw vorige apotheek jouw medicatiegegevens niet openbaar heeft gemaakt voor andere apotheken. Je kunt die apotheek vragen jouw gegevens te delen via het Landelijk Schakelpunt.
Hoe vraag ik nieuwe medicijnen aan via de Nationale Apotheek-app?
De makkelijkste manier om jouw medicijnen te bestellen bij Nationale Apotheek, is om jouw (huis)arts te vragen recepten direct naar ons te sturen. De gegevens die jouw voorschrijver hiervoor nodig heeft, vind je in de Nationale Apotheek-app bij 'Home' onder 'Mijn apotheek'.
Heb je zelf het recept meegekregen? Ga in de Nationale Apotheek-app naar 'Bestellen' en upload een foto van het recept.
Ik wil mijn medicijnen opnieuw bestellen. Hoe doe ik dat via de Nationale Apotheek-app?
In het medicatieoverzicht van de Nationale Apotheek-app bekijk je al jouw medicijnen en bestel, herhaal of wijzig je deze indien nodig. Bekijk bij 'Medicijnen' welk medicijn je opnieuw wilt bestellen en ga naar 'Bekijk/opnieuw bestellen'. Je hebt hier ook de mogelijkheid om de herhaalservice aan te zetten. Hiermee worden jouw medicijnen elke 3 maanden automatisch herhaald en thuisbezorgd.
Onder 'Bestellen' kun je medicijnen opnieuw aanvragen door een foto van het etiket op het medicijndoosje te uploaden.
Wij vragen, als dat nodig is, het recept opnieuw aan bij je (huis)arts en houden je op de hoogte van de bezorging van jouw medicijnen.
Hoe wijzig ik mijn medicijnen via de Nationale Apotheek-app?
In het medicatieoverzicht van de Nationale Apotheek-app bekijk je al jouw medicijnen en bestel, herhaal of wijzig je deze indien nodig. Bekijk bij 'Medicijnen' welk medicijn je wilt wijzigen en ga je naar 'Bekijk/opnieuw bestellen'. Klik onderaan op 'Wijziging doorgeven'. Geef in het opmerkingenveld aan wat er gewijzigd moet worden en klik op 'Versturen'. We controleren je verzoek zo snel mogelijk. Zodra wij de wijziging hebben verwerkt, wordt jouw medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app aangepast.
Kan ik iemand anders machtigen om mijn medicijnen te regelen?
Ja, dat is mogelijk. Een gemachtigde heeft volledige toegang tot jouw account en kan namens jou bestellingen plaatsen bij Nationale Apotheek. Ga in de Nationale Apotheek-app naar 'Account' en dan naar 'Iemand machtigen'. Vul de velden in en klik op 'Gemachtigde uitnodigen'. De gemachtigde ontvangt een uitnodiging op het e-mailadres dat je hebt ingevuld.
Let op: de persoon die je wilt machtigen heeft ook een account nodig voor de Nationale Apotheek-app.
Via 'Account' kan de gemachtigde jouw naam selecteren en de app namens jou gebruiken. Je kunt de machtiging op elk gewenst moment weer intrekken.
Lees meer over hoe je iemand kunt machtigen.
Ik wil iemand machtigen. Moet die persoon ingeschreven staan bij Nationale Apotheek?
Ja. De persoon die je wilt machtigen moet de Nationale Apotheek-app downloaden en een account aanmaken met zijn/haar eigen DigiD en eigen gegevens. Ook al heeft deze persoon zelf geen medicatie nodig.
Wil de gemachtigde ook zijn eigen medicijnen in de app zien? Dat wordt zichtbaar wanneer de gemachtigde zijn inschrijving compleet maakt.
Lees meer over hoe je iemand kunt machtigen.
Ik wil mijn account laten verwijderen. Wat moet ik doen?
Ik heb nog wel toegang tot de app
Ga dan in de app via 'Account' naar 'Persoonlijke gegevens' en 'Account verwijderen'.
Ik heb geen toegang meer tot de app
Neem dan contact met ons op. Bel naar 085 808 53 17 of stuur een e-mail naar info@nationale-apotheek.nl. Ook kun je met ons chatten met de rode knop rechtsonder op de website. Wij zorgen ervoor dat je account verwijderd wordt.
Let op: als je account is verwijderd, kun je geen gebruik meer maken van de Nationale Apotheek-app.