• Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden
  • Gratis thuisbezorgd
  • Beoordeeld met een 8,1 op ZorgkaartNederland
  • Aanbevolen door VGZ en Zilveren Kruis
Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden

Medicijnen bestellen

Gemak én een persoonlijke service. Dat is waar wij voor gaan. Nationale Apotheek bezorgt alle receptgeneesmiddelen gratis thuis. Ook spoedmedicatie, gekoelde medicijnen en baxterrollen. Voor 17.00 uur besteld, is de volgende werkdag verzonden. Persoonlijk advies ontvang je via telefoon, e-mail of chat. Ook al werken we op afstand, we staan toch dichtbij.

Medicijnen bestellen bij Nationale Apotheek is kiezen voor gemak én een persoonlijke service.

Zo bestel je medicijnen

Schrijf je in

Schrijf je in bij Nationale Apotheek. Er zijn 2 manieren om je in te schrijven.

  1. Via de app: download de Nationale Apotheek-app en log veilig in met je DigiD om een account aan te maken.

  2. Via de website: vul het online inschrijfformulier in.


Je ontvangt uiterlijk binnen één werkdag een uitnodiging per e-mail voor een intake. Is de intake afgerond? Dan ben je klaar om medicijnen te bestellen bij Nationale Apotheek.

Stuur ons het recept

Vraag jouw (huis)arts om het recept naar ons te sturen of bestel je medicijnen zelf. Upload een foto van het recept of het etiket op het medicijndoosje in de Nationale Apotheek-app of mail het naar ons. Je mag ons ook altijd bellen om medicijnen te bestellen. Of gebruik de chatfunctie op onze website.

Bestel je een medicijn voor het eerst? Dan bellen we je om uitleg te geven over het gebruik ervan en beantwoorden we al jouw vragen.

Je ontvangt je medicijnen

Bezorging via Nationale Apotheek is altijd gratis. Voor 17.00 uur besteld, is de volgende werkdag verzonden. De meeste medicijnen worden, als het past en mag van jou, via de brievenbus geleverd. Je volgt je pakket via de PostNL-app of via de track & trace-code die je per e-mail van PostNL ontvangt.

Met onze herhaalservice laat je jouw medicijnen automatisch herhalen en thuisbezorgen.

Jouw medicijnen herhalen

Heb je langdurig medicijnen nodig? Met de herhaalservice laat je jouw medicijnen automatisch herhalen en makkelijk thuisbezorgen. Handig voor bijvoorbeeld chronische medicatie of de anticonceptiepil. Indien mogelijk en gewenst, leveren we jouw medicijnen in een baxterrol. Lees meer over de herhaalservice van Nationale Apotheek.

Herhaalservice
Veilig online medicijnen bestellen met de zorgvuldige medicatiebewaking van Nationale Apotheek.

Veilig online medicijnen bestellen

We zullen je medicijngebruik zorgvuldig controleren en bewaken. Gaat het middel samen met eventuele allergieën en met je andere medicijnen? Je krijgt van ons betrouwbare en praktische informatie over het gebruik van het medicijn en eventuele bijwerkingen. Heb je nog vragen? Bel, mail of chat met ons. Wij zijn er voor jou. 

Contact
textintroductionright

Wist je dat je bij meerdere apotheken ingeschreven mag staan?

Kies zelf bij welke apotheek je welke medicijnen wilt bestellen. Schrijf je vrijblijvend in bij Nationale Apotheek en ontdek het gemak van medicijnen thuisbezorgen én onze persoonlijke service.

Veelgestelde vragen

Over medicijnen bestellen

Medicijnen bestellen, wijzigen en herhalen regel je waar en wanneer het jou uitkomt.

Kan ik alle medicijnen bestellen via Nationale Apotheek?

Ja, wij leveren alle receptgeneesmiddelen en stoppen met roken-middelen. Deze worden makkelijk bij je thuisbezorgd, zonder verzendkosten. Download de Nationale Apotheek-app om jouw medicatieoverzicht altijd bij de hand te hebben. Medicijnen bestellen, wijzigen en herhalen regel je waar en wanneer het jou uitkomt. Lees meer over hoe wij werken.

Hoe snel bezorgen jullie medicijnen?

Voor de bezorging van medicijnen werken we samen met een aantal bezorgpartners. De meeste pakketjes worden door PostNL bezorgd. Ook hebben we partners voor gekoelde medicijnen en spoedmedicatie. Is jouw recept voor 17.00 uur compleet? Dan worden jouw medicijnen de volgende werkdag verzonden. Heb je een spoedrecept? Dan vermeldt jouw (huis)arts dit op het recept. Onze apotheker beoordeelt het verzoek. Spoedrecepten kunnen binnen 4 uur worden thuisbezorgd (m.u.v. de Waddeneilanden). De verzendkosten van jouw medicijnen zijn altijd gratis, ook bij spoed.

Hoe stuur ik mijn recept naar Nationale Apotheek?

Er zijn een aantal manieren om jouw medicijnen te bestellen bij Nationale Apotheek:

  • Via je arts. Vraag jouw (huis)arts om het recept digitaal naar onze apotheek te sturen. Dit is de makkelijkste en snelste manier om medicijnen te bestellen. Via een koppeling met ons systeem is het voor iedere (huis)arts mogelijk om recepten direct door te sturen.

  • Via de Nationale Apotheek-app. Heb je zelf een recept ontvangen? Upload een foto van het recept in de Nationale Apotheek-app. Via het medicatieoverzicht in de app herhaal je makkelijk een medicijn. Of upload een foto van het etiket op het medicijndoosje om een nieuwe voorraad te bestellen.

  • Via e-mail. Recepten kunnen ook via e-mail naar medicatie@nationale-apotheek.nl worden gestuurd.

Hulp nodig? We helpen je graag met het bestellen van jouw medicijnen. Ook in de avond en op zaterdag is Nationale Apotheek bereikbaar. Bekijk onze ruime openingstijden en neem contact op.

Hoe bestel ik een nieuw medicijn bij Nationale Apotheek?

Sta je nog niet ingeschreven bij Nationale Apotheek?
Pas na het afronden van jouw inschrijving bij Nationale Apotheek, kunnen we medicijnen aan je leveren. Er zijn twee manieren om je in te schrijven bij Nationale Apotheek:

  1. Via de app. In de Nationale Apotheek-app log je veilig in met DigiD om een account aan te maken.

  2. Via de website. Vul het online inschrijfformulier in.

Sta je ingeschreven bij Nationale Apotheek?
Vraag jouw (huis)arts om het recept digitaal naar ons te sturen. Dan hoef jij zelf niets meer te doen. Heb je zelf het originele recept ontvangen? Upload deze in de Nationale Apotheek-app of stuur ons een e-mail.

Bij vragen over jouw medicijnen neem contact op met ons team.

Kan ik een bestaand recept herhalen?

Via Nationale Apotheek laat jij jouw medicijnen makkelijk herhalen. De beste manier waarop recepten kunnen worden herhaald, hangt af van hoe vaak je medicijnen inneemt:

  • Gebruik je af en toe medicijnen? In jouw medicatieoverzicht in de Nationale Apotheek-app bestel je makkelijk een medicijn opnieuw. Ook kun je een foto van het etiket op het medicijndoosje uploaden in de app of naar ons mailen. Is je recept niet meer geldig, dan vragen wij deze op bij je (huis)arts. Hier hoef je zelf niets voor te doen.

  • Gebruik je medicijnen op vaste momenten? Dan is het handig om de herhaalservice aan te zetten voor jouw medicijn. Met de herhaalservice krijg je elke 3 maanden automatisch een nieuwe voorraad thuisbezorgd, ruim voordat je huidige voorraad op raakt.

  • Gebruik je meerdere medicijnen op verschillende momenten? Voor bepaalde medicijnen is het mogelijk om deze te laten leveren in een baxterrol. Je ontvangt dan speciale zakjes met medicijnen die per innamemoment zijn gesorteerd. Zo heb je geen gedoe meer met een pillendoos.

Levert Nationale Apotheek ook medicijnen in een baxterrol (medicijnrol)?

Ja, dat is zeker mogelijk. Wanneer je verschillende soorten pillen op een vast moment inneemt, kan de baxterrol een handige uitkomst zijn. Jouw medicijnen worden dan gesorteerd per innamemoment en geleverd in speciale zakjes met een datum en tijd erop. Een baxterrol bevat alleen medicijnen in de vorm van een pil of capsule en is daarom niet altijd voor iedere medicatie geschikt. Wil jij jouw medicijnen laten leveren in een baxterrol? Neem contact op, we helpen je graag.

Hoe krijg ik uitleg over mijn medicijn?

Krijg je een medicijn voor het eerst? Dan bellen we je om het gebruik ervan door te spreken. Tijdens dit gesprek kun je al jouw eventuele vragen stellen. Bij je medicijn zit standaard de bijsluiter. Via de Nationale Apotheek-app heb je altijd de bijsluiter, instructievideo's en meer informatie over jouw medicijnen bij de hand. Bekijk jouw medicijnoverzicht in de app onder 'Medicijnen' en ga naar 'Bekijk/opnieuw bestellen' bij het medicijn dat je wilt bekijken. Ga naar beneden tot je het icoontje van BijsluiterPlus ziet. Klik op 'Bekijk alle informatie over dit medicijn'. Heb je nog vragen? Bel, mail of chat gerust met ons. Wij zijn er voor je. 

Worden mijn medicijnen altijd afgestemd met mijn (huis)arts?

Ja. Wij mogen alleen leveren volgens het recept van jouw (huis)arts. Bij eventuele bijzonderheden overleggen we met je (huis)arts. Bij het leveren van medicijnen staat jouw veiligheid altijd voorop.

Hoe controleert Nationale Apotheek of een medicijn veilig te gebruiken is voor mij?

Wij voeren een zorgvuldige medicatiebewaking uit waarbij we controleren of het medicijn dat we leveren zonder problemen en risico’s te gebruiken is voor jou. Hiervoor raadplegen wij ons Apotheek Informatie Systeem (AIS) en het Landelijk Schakelpunt (LSP). Bij je inschrijving vragen we je om eenmalig toestemming te geven voor het Landelijk Schakelpunt. Op deze manier kunnen jouw medische gegevens veilig gedeeld worden tussen zorgverleners. Bij eventuele bijzonderheden over jouw medicatie, overleggen we met je (huis)arts.

Wie doet mijn medicatiebewaking als ik bij meerdere apotheken ingeschreven sta?

De apotheek die een medicijn verstrekt doet ook de medicatiebewaking. Dit betekent dat er zorgvuldig wordt gecontroleerd of het medicijn dat wordt geleverd ook veilig is voor jou om te gebruiken. Soms is iemand allergisch voor bepaalde stoffen of kan een medicijn niet in combinatie met andere medicatie worden gebruikt. Indien nodig, zullen we je bellen om het gebruik van jouw medicijn door te spreken. Bij vragen over jouw medicijnen kun je contact opnemen via telefoon, e-mail of chat.

Waarom ontvang ik een ander geneesmiddel of merk dan op het recept staat vermeld?

Wij leveren altijd volgens het beleid van je zorgverzekeraar. Ze noemen dat het preferentiebeleid. Dit betekent dat wij soms een bepaald merk moeten leveren. Is het geleverde product een ander merk dan de naam op het recept? Dan zullen er dezelfde werkzame stoffen in zitten.

Wil je, ondanks dat je zorgverzekeraar het niet vergoedt, toch liever een bepaald merkgeneesmiddel ontvangen? Dan kun je ervoor kiezen om de kosten zelf te betalen. We sturen je dan een factuur.

Bij bepaalde soorten medicijnen mag er nooit van merk gewisseld worden. Er zijn strenge richtlijnen voor het wisselen van medicijnen. Heb je vragen over de merkwissel van jouw medicijn? Neem contact op via telefoon, e-mail of chat en ons team kijkt graag met je mee.

Moet ik iets regelen met mijn zorgverzekeraar?

Nee, je hoeft niets te regelen met je zorgverzekeraar. We hebben afspraken met alle zorgverzekeraars en dienen de declaratie voor je in. Wordt jouw medicijn niet of gedeeltelijk vergoed, dan ontvang je een factuur van ons. 

Hoe betaal ik mijn medicijnen?

In de Nationale Apotheek-app geef je aan hoe je jouw medicijnen wilt betalen. Dit kan op twee manieren:

  1. Rekening per post. Je ontvangt een factuur in de brievenbus.

  2. Automatische incasso. We schrijven het bedrag automatisch af van jouw rekening.

Ga in de app naar 'Account' en klik op 'Betalingen' om jouw voorkeur te wijzigen.