• Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden
  • Gratis thuisbezorgd
  • Beoordeeld met een 8,1 op ZorgkaartNederland
  • Aanbevolen door VGZ en Zilveren Kruis
Voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag verzonden

Medicijnen regelen voor je kind of een ander

Met de Nationale Apotheek-app kun je makkelijk medicijnen regelen voor je kind of een ander. Voeg je kinderen toe aan je account en beheer de medicijnen van je hele gezin in één app. Of laat je machtigen en regel medicijnen voor een ander. Hieronder leggen we uit hoe je dit het beste kunt doen.

Download de app
In de Nationale Apotheek-app regel je alle medicijnen voor je kinderen of een ander.

Medicijnen regelen voor je kind

Hoe je medicijnen regelt voor je kind hangt af van de leeftijd van je kind. Is je kind jonger dan 16 jaar? Dan zijn er twee manieren om een account aan te maken. Je kunt je kind toevoegen aan je eigen account. In dit geval heeft je kind geen DigiD nodig. Of je kunt een account aanmaken voor je kind met de DigiD van je kind. Is je kind 16 jaar of ouder? Dan heeft je kind een eigen account nodig. Hieronder worden de stappen uitgelegd.

Kind toevoegen aan mijn account (jonger dan 16 jaar)

Heb je zelf al een account? Dan kun je stap 1 t/m 4 overslaan.

  1. Log in met je eigen DigiD om een account aan te maken. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan op de website van DigiD.

  2. Vul je eigen contactgegevens in.

  3. Stel je eigen voorkeuren in, ook al heb je zelf geen medicijnen nodig.

  4. Klik in de laatste stap op 'Afronden' en je account is aangemaakt.

  5. Ga in de app via 'Account' naar 'Kind toevoegen'.

  6. Vul de gegevens van je kind in.

  7. Stel de voorkeuren van je kind in.

  8. Klik in de laatste stap op 'Ga naar mijn account' en je kind is toegevoegd aan je account. Via 'Account' kun je bovenaan wisselen tussen het profiel van jezelf en dat van je kind.


Let op: je kunt alleen een kind toevoegen als er bij ons nog geen account bekend is met het burgerservicenummer (BSN) van je kind. Bestaat er al wel een account met het BSN van je kind en wil je je kind toevoegen aan je account? Neem dan contact met ons op. Wij regelen dat je kind wordt toegevoegd aan je account.

Account aanmaken voor mijn kind (jonger dan 16 jaar)

  1. Log in met de DigiD van je kind om een account aan te maken voor je kind. Heeft je kind nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan op de website van DigiD

  2. Vul de gegevens van je kind in. Alleen bij e-mailadres en mobiel nummer vul je je eigen gegevens in.

  3. Stel de voorkeuren van je kind in.

  4. Klik in de laatste stap op 'Afronden' en het account voor je kind is aangemaakt.


Let op: als je een account aanmaakt voor je kind met je eigen e-mailadres, dan is het helaas niet mogelijk om later nog een account voor jezelf aan te maken met hetzelfde e-mailadres. Heb je zelf ook een account nodig? Dan raden we aan om je kind toe te voegen aan je eigen account. In de kolom 'Kind toevoegen aan mijn account (jonger dan 16 jaar)' zie je hoe je dit kunt doen.

Wil je liever geen DigiD aanvragen voor je kind? Dan is ons advies om je kind toe te voegen aan je eigen account.

Account aanmaken voor mijn kind (vanaf 16 jaar)

  1. Laat je kind inloggen met zijn/haar eigen DigiD om een account aan te maken. Heeft je kind nog geen DigiD? Laat je kind deze dan zelf aanvragen op de website van DigiD.

  2. Laat je kind zijn/haar eigen contactgegevens invullen.

  3. Laat je kind zijn/haar eigen voorkeuren instellen.

  4. Laat je kind in de laatste stap op 'Afronden' klikken en het account voor je kind is aangemaakt.

  5. Vraag je kind om jou te machtigen via 'Account' en 'Mijn account delen'.

Let op: het is alleen mogelijk om gemachtigd te worden als je zelf ook een account hebt. Heb je nog geen account? Maak deze dan aan met je eigen DigiD en vul je eigen gegevens en voorkeuren in. Ook al heb je zelf geen medicijnen nodig.

Regel medicijnen voor een ander in de Nationale Apotheek-app.

Medicijnen regelen voor een ander

Als je medicijnen wilt regelen voor iemand anders, dan is het niet mogelijk om met je eigen DigiD in te loggen. DigiD is namelijk gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN) van de persoon die de medicijnen gebruikt. Om je te kunnen laten machtigen door een ander heb je zelf ook een account nodig. Ook al heb je zelf geen medicijnen nodig. Hieronder worden de stappen uitgelegd.

  1. Log in met je eigen DigiD om een account aan te maken. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan op de website van DigiD.

  2. Vul je eigen contactgegevens in.

  3. Stel je eigen voorkeuren in.

  4. Klik in de laatste stap op 'Afronden' en je account is aangemaakt.

  5. Vraag de ander om jou te machtigen via 'Account' en 'Iemand machtigen'.


Je kunt ook inloggen met de DigiD van de persoon waarvoor je medicijnen wil regelen. Echter raden wij aan om niet de DigiD van iemand anders te gebruiken, aangezien DigiD persoonlijk is en ook voor andere online diensten wordt gebruikt.

Machtig een ander om medicijnen voor je te regelen in de app.

Hoe kan ik iemand machtigen?

Let op: de persoon die je wilt machtigen heeft een eigen account nodig. Heeft deze persoon nog geen account? Vraag hem/haar eerst een account aan te maken met zijn/haar eigen DigiD en eigen gegevens.

  1. Ga in de app via 'Account' naar 'Iemand machtigen'.

  2. Klik op 'Persoon machtigen'.

  3. Vul het e-mailadres en mobiel nummer in van de persoon die je wilt machtigen. Dit moet het e-mailadres en mobiel nummer zijn dat bij ons bekend is. Anders kunnen wij jouw profiel niet koppelen aan dat van de persoon die je wilt machtigen.

  4. Vul in wat jouw relatie is tot de gemachtigde.

  5. Geef aan of de gemachtigde het eerste aanspreekpunt is en of de persoon 18 jaar of ouder is.

  6. Klik op 'Gemachtigde uitnodigen'. De persoon die je wilt machtigen ontvangt een uitnodiging per e-mail. Zodra de gemachtigde de uitnodiging heeft geaccepteerd, kan de gemachtigde in zijn/haar eigen account via 'Account' bovenaan wisselen tussen het profiel van zichzelf en dat van jou.


Goed om te weten: je geeft de gemachtigde toestemming om namens jou te handelen in de Nationale Apotheek-app. Een gemachtigde heeft volledig toegang tot jouw account en kan namens jou bestellingen plaatsen. Jijzelf blijft verantwoordelijk voor je account. Je kunt de machtiging altijd weer intrekken.

Veelgestelde vragen

Over medicijnen regelen voor je kind of een ander

Via de Nationale Apotheek-app regel jij makkelijk de medicijnen voor je kind of een ander. Bekijk de veelgestelde vragen.

Ik wil de medicijnen van mijn kinderen regelen in de Nationale Apotheek-app. Hoe doe ik dat?


Mijn kind is jonger dan 16 jaar
Er zijn twee manieren om medicijnen te regelen voor je kind jonger dan 16 jaar. Je kunt je kind toevoegen aan je eigen account. Of je kunt een account aanmaken voor je kind met de DigiD van je kind.

Ons advies is om je kind aan je eigen account toe te voegen. Voordelen van het toevoegen van je kind aan je eigen account zijn:

  • Je kind heeft geen DigiD nodig.

  • Als jijzelf medicijnen nodig hebt, kun je dit direct via Nationale Apotheek regelen. Je hebt namelijk al een account. Als je ervoor gekozen hebt om een account voor je kind aan te maken met je eigen e-mailadres, dan is het helaas niet mogelijk om later nog een account voor jezelf aan te maken met hetzelfde e-mailadres.

  • Je kunt meerdere kinderen jonger dan 16 jaar toevoegen aan je account. Dat is handig, want dan staan al je kinderen in één handig overzicht.


Je kunt in de app via ‘Account’ wisselen tussen je eigen profiel en dat van je kind(eren).

Mijn kind is 16 jaar of ouder
Kinderen vanaf 16 jaar hebben een eigen account nodig en dus ook een DigiD. Als je kind het account heeft aangemaakt, kan je kind jou machtigen via 'Account' en 'Iemand machtigen'. Om gemachtigd te kunnen worden heb je zelf ook een account nodig.

Mijn kind heeft geen DigiD. Hoe kan ik deze aanvragen?

Dat kan op de website van DigiD. Na je aanvraag stuurt DigiD binnen 3 werkdagen een brief met een activeringscode naar het woonadres van je kind. Dit is het adres waarop je kind ingeschreven staat bij de gemeente. Activeer de DigiD binnen 21 dagen, anders moet je opnieuw een DigiD aanvragen.

Het lukt niet om mijn kind toe te voegen aan mijn account. Wat moet ik doen?

Het zou kunnen zijn dat er al een account bestaat met het burgerservicenummer (BSN) van je kind. In dat geval is het niet mogelijk om een kind toe te voegen. Wil je je kind toch toevoegen aan je account? Neem dan contact met ons op. Wij regelen dat je kind wordt toegevoegd aan je account.

Weet je niet zeker of er al een account bestaat met het BSN van je kind of loop je tegen andere problemen aan, neem dan ook contact met ons op.

Ik ben mantelzorger voor mijn ouders. Kan ik ook hun medicijnen regelen?

Als je de medicijnen van een naaste wilt regelen, moet die persoon jou machtigen. Dat kan heel makkelijk via de Nationale Apotheek-app. Via 'Account' en 'Iemand machtigen' in onze app kunnen je ouders jou machtigen. Vervolgens wissel je via 'Account' bovenaan tussen je eigen profiel en dat van je ouders.

Let op: het is alleen mogelijk om gemachtigd te worden als je zelf ook een account hebt. Heb je nog geen account? Maak deze dan aan met je eigen DigiD en vul je eigen gegevens en voorkeuren in. Ook al heb je zelf geen medicijnen nodig.

Waarom moet ik als mantelzorger ook een account hebben?

In de Nationale Apotheek-app log je in met DigiD. DigiD is gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN) van de persoon die de medicijnen gebruikt. Daarom is het helaas niet mogelijk om met je eigen DigiD in te loggen bij een account van een ander.

Je kunt ook inloggen met de DigiD van de persoon waarvoor je medicijnen wil regelen. Echter raden wij aan om niet de DigiD van iemand anders te gebruiken, aangezien DigiD persoonlijk is en ook voor andere online diensten wordt gebruikt.

Het lukt niet om iemand te machtigen. Wat moet ik doen?

De persoon die je wilt machtigen moet een eigen account aanmaken in de Nationale Apotheek-app met een eigen DigiD en persoonlijke gegevens.

Krijg je bij het machtigen in de app de foutmelding dat wij geen gebruiker kunnen vinden met het opgegeven e-mailadres en mobiel nummer? Vraag dan aan de persoon die je wilt machtigen welk e-mailadres en mobiel nummer er zijn gebruikt voor het aanmaken van het account. Het e-mailadres en mobiel nummer moeten bekend zijn bij ons. Anders kunnen wij jouw profiel niet koppelen aan dat van de persoon die je wilt machtigen.

Heb je nog steeds problemen met het machtigen, neem dan contact met ons op.

Ik zie alleen mijn eigen medicijnen. Waarom zie ik die van mijn partner niet?

Als je de medicijnen van je partner wilt regelen, moet je partner jou machtigen. Jullie hebben hiervoor allebei een account nodig in de Nationale Apotheek-app. Via 'Account' en 'Iemand machtigen' is het mogelijk om je te laten machtigen. Ben je gemachtigd? Via 'Account' wissel je bovenaan tussen je eigen profiel en dat van je partner. Zo kun je makkelijk de medicijnen van je partner regelen.