Medicijnen mee op reis-checklist

Heb je genoeg voorraad?

Check ruim voor vertrek welke medicijnen je mee gaat nemen op reis en hoeveel je ervan nodig zult hebben. Twijfel je of je genoeg voorraad hebt, neem dan contact met ons op. We kijken graag met je mee en helpen je met het bestellen van een eventuele nieuwe voorraad medicijnen. Bestel jouw medicijnen ruim voor vertrek, zodat ze zeker op tijd bezorgd zijn. Zorg er ook voor dat je een voorraad hebt tot minimaal een week na terugkomst. Dan heb je ook na je reis nog de tijd om nieuwe medicijnen te bestellen.

Tip: Voorkom onduidelijkheid bij de douane en neem jouw medicijnen mee in de originele verpakking. De originele verpakking heeft een sticker met jouw naam erop, waardoor de douane kan controleren dat het medicijnen zijn en geen drugs.

Extra medicijnen of vaccinaties nodig?

Voor sommige bestemmingen zijn vaccinaties verplicht en/of worden extra medicijnen voor op reis aangeraden om mee te nemen. Via Thuisvaccinatie ontvang je gratis advies en laat je je makkelijk vanuit huis vaccineren. Je bestelt benodigde malariapillen en medicijnen voor op reis via Thuisvaccinatie of direct bij Nationale Apotheek. In beide gevallen zal jouw medicatie makkelijk thuis worden bezorgd door Nationale Apotheek. Je betaalt hiervoor geen verzendkosten.

Thuisvaccinatie

Medicijnpaspoort mee?

Een medicijnpaspoort wordt ook wel een geneesmiddelenpaspoort of Europees Medisch Paspoort genoemd. Het document bevat alle gegevens over jouw medicatie en andere zaken zoals allergieën. Als je op je reisbestemming een bezoek brengt aan de dokter of apotheek, is het een handig document om bij je te hebben. Vraag je medicijnpaspoort bij ons op via telefoon, e-mail of chat.

Zorg ervoor dat je alle medicijnen die je gebruikt doorgeeft aan je apotheker. Dat geldt ook voor medicijnen en supplementen die niet op recept verkregen zijn. Wijzigt je medicatie, vraag dan een nieuw medicatiepaspoort aan.

Let op: een medicijnpaspoort is geen geldig reisdocument voor de douane. Voor sommige middelen die onder de Opiumwet vallen heb je een medicijnverklaring nodig.

Medicijnverklaring nodig?

Opiumwet medicijnen lijst

Schengenverklaring

Engelstalige medicijnverklaring

Welke zelfzorgmiddelen neem je mee?

Behalve diverse soorten medicijnen zijn er allerlei zelfzorgmiddelen verkrijgbaar waarmee je jouw reisapotheek aanvult. Denk hierbij aan:

• Hooikoortsmedicijnen

• Reistabletten als Meclozine of Cinnarizine om reisziekte te voorkomen.

• Zonnebrand en aftersun om je huid te beschermen tegen de felle zon.

• Insectenwerende spray of crème (met DEET) om je te beschermen tegen muggen. Anti-jeuk middel bij insectenbeten.

• Loperamide om diarree te verhelpen.

• ORS (orale rehydratie zouten) vult het zout- en vochtgehalte in je lichaam aan bij uitdroging door overmatig zweten of diarree.

• EHBO-set voor op reis, inclusief desinfectiemiddel, (blaren)pleisters, een tekentang en paracetamol.

• Anticonceptiepil en/of condooms om je te beschermen tegen ongewenste zwangerschap en soa's.

Overleg met jouw apotheker

Mag ik in de zon met mijn medicijnen?

Hoe neem ik mijn medicijnen in als ik reis met tijdsverschil?

Hoe kan ik mijn medicijnen het beste bewaren?

Alle aandacht en tijd voor jou

Heb jij vragen over het gebruik van jouw medicatie op reis? Wil je een nieuwe voorraad bestellen voor vertrek? Of wil je jouw medicijnpaspoort opvragen? Ons apothekersteam staat voor je klaar via telefoon, e-mail en chat. Bereik ons makkelijk op de manier die jij fijn vindt. Ook in de avond en op zaterdag zijn we bereikbaar om al jouw vragen te beantwoorden en je goed voorbereid op reis te laten gaan.

Alle aandacht en tijd voor jou