Op 31 mei is het Wereld Niet Roken Dag, een initiatief van de World Health Organization (WHO). Deze dag staat wereldwijd in het teken van de gevaren van roken en vapen. Het thema van 2025 is extra confronterend: “Unmasking the Appeal – Hoe de industrie jongeren verleidt”.
Vapen maakt dom: de gevaren van vapen
Met dit thema wil de WHO blootleggen hoe jongeren steeds vaker worden aangezet tot vapen. De industrie gebruikt slimme marketing, opvallende verpakkingen en misleidende informatie om vapen aantrekkelijk te maken. Daarbij worden e-sigaretten vaak gepresenteerd als 'veiliger' dan gewone sigaretten. Maar ook vapes bevatten schadelijke stoffen zoals lood, nikkel en aceton. Vooral lood is zorgwekkend: het kan de hersenen aantasten en het IQ verlagen. Jongeren die vapen lopen meer risico op leerproblemen, slechtere concentratie en psychische klachten. Vapen is dus allesbehalve onschuldig.
Vape smaakjes verbod
Sinds 1 januari 2024 geldt in Nederland een verbod op vape-smaakjes. Dit moet het gebruik van vapes onder jongeren terugdringen, omdat vooral zoete smaken zoals mango of cola vapen extra aantrekkelijk maken. Vanaf 1 januari 2025 mogen er zelfs geen smaakverwijzingen meer op de verpakking staan, ook niet naar tabakssmaak. Bovendien mogen vapes en sigaretten vanaf dan alleen nog verkocht worden in tabaksspeciaalzaken. Het zou dus steeds lastiger moeten worden om aan deze producten te komen. Toch weet de vape-industrie de regels regelmatig te omzeilen. Zo worden er alsnog smaakstoffen toegevoegd om de tabakssmaak te maskeren, worden verpakkingen ontworpen die opvallen en lijken sommige producten zelfs op snoep of speelgoed. Daarnaast groeit de illegale markt, waardoor veel jongeren onder de achttien toch aan vapes kunnen komen. Bovendien zijn vapes met een smaakje nog wel verkrijgbaar in buurlanden zoals Duitsland.
De smart vape
Eén van de nieuwste ontwikkelingen is de smart vape. Dit is een elektronische vape met extra functies, zoals een schermpje, bluetooth of app-koppeling. Met een smart vape kun je naast vapen dus ook bellen, appen en/of gamen. Sommige smart vapes bieden zelfs spelletjes waarbij je een trekje moet nemen om verder te kunnen spelen. Zo maakt de industrie verslaving aantrekkelijk en speels, vooral voor jongeren. Dit lijkt technologie, maar is eigenlijk gewoon verslavingsmarketing in een nieuw jasje.
Landelijke campagne tegen vapen bij jongeren
Eerder deze maand lanceerde de overheid de landelijke voorlichtingscampagne ‘Nee tegen vapen’. Deze campagne is erop gericht om ouders te informeren over de schadelijke gevolgen van vapen. Anno 2025 heeft namelijk één op de tien twaalfjarigen al ooit gevaped en is 40% van de jongeren tussen de twaalf en zestien jaar die vapen zelfs verslaafd. Je bent verslaafd aan vapen wanneer je hier moeilijk mee kunt stoppen, er steeds naar verlangt en ontwenningsverschijnselen krijgt als niet vapet.
Stoppen met vapen? Op naar een rookvrije generatie!
Wereld Niet Roken Dag is hét moment om stil te staan bij de gevaren van vapen en roken, én bij de manieren waarop de industrie jongeren blijft verleiden. Wil jij stoppen met vapen? Of ken je iemand die dat wil? Via Nationale Apotheek krijg je één keer per kalenderjaar je stoppoging volledig vergoed, inclusief begeleiding en hulpmiddelen.