Inloggen met DigiD

Inloggen met DigiD
textintroductionright

Waarom inloggen met DigiD?

Wij vinden het belangrijk dat je persoonlijke gegevens veilig zijn bij ons. Met DigiD weten we zeker dat jij het echt bent. Hiermee voorkomen we dat anderen misbruik kunnen maken van je account. Voor jou is het ook makkelijker, want je hebt maar één DigiD-inlog nodig voor verschillende online diensten. Je hoeft dus niet meerdere wachtwoorden te onthouden. Kortom, DigiD is de beste keuze voor jouw veiligheid en gemak.

DigiD Ik heb al een account. Wat moet ik doen?

Ik heb al een account. Wat moet ik doen?

Dan hoef je niks te doen. Je kunt voortaan inloggen met je DigiD en de app gebruiken zoals je gewend bent. Je bestaande account blijft gewoon bestaan en is automatisch gekoppeld aan je DigiD.

Let op: zorg ervoor dat je de nieuwste versie van de Nationale Apotheek-app op je telefoon installeert, zodra deze beschikbaar is in de Google Play Store of Apple App Store (vanaf 27 november 2023). Als je automatische updates op je telefoon hebt ingeschakeld, dan wordt de nieuwste versie van onze app automatisch op je telefoon geïnstalleerd. Anders moet je deze handmatig installeren via de Google Play Store of Apple App Store.

Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan.

DigiD aanvragen
DigiD Hoe kan ik een account aanmaken met DigiD?

Hoe kan ik een account aanmaken met DigiD?

Download de Nationale Apotheek-app en log in met je DigiD. Doorloop alle stappen en klik in de laatste stap op 'Afronden' en je account is aangemaakt. De volgende keer dat je de app gebruikt, log je in met je DigiD. Of met vingerafdruk- of gezichtsherkenning als je dit hebt ingesteld.

Download de app
DigiD Ik regel medicijnen voor mijn kind

Ik regel medicijnen voor mijn kind

Heb je zelf een account en je kind daaraan toegevoegd?
Dan hoef je niks te doen. Je kunt voortaan inloggen met je eigen DigiD en de app gebruiken zoals je gewend bent. In je account kun je wisselen tussen je eigen profiel en dat van je kind.

Heb je een account dat is aangemaakt met het BSN van je kind?
Dan kun je voortaan inloggen met de DigiD van je kind. Heeft je kind nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan op de website van DigiD. Na je aanvraag stuurt DigiD binnen 3 werkdagen een brief met een activeringscode.

Wil je liever geen DigiD aanvragen voor je kind?
Dan kun je je kind ook door ons laten toevoegen aan je eigen account. Het is helaas niet mogelijk om dit zelf te doen. Neem contact met ons op en wij regelen dat je kind wordt toegevoegd aan je account.

Heb je zelf nog geen account?
Maak deze dan eerst aan met je eigen DigiD en je eigen gegevens, voordat je contact met ons opneemt. Krijg je bij het aanmaken van het nieuwe account de melding dat je e-mailadres al in gebruik is? Neem dan ook contact met ons op. Of gebruik een ander e-mailadres.

Kinderen die nog geen account hebben kun je wel gewoon zelf toevoegen aan je account.

Medicijnen regelen voor mijn kind
DigiD Ik regel medicijnen voor een ander

Ik regel medicijnen voor een ander

Hebben jullie allebei een eigen account en heeft de ander jou gemachtigd?
Dan hoef je ook niks te doen. Je kunt voortaan inloggen met je eigen DigiD en de app gebruiken zoals je gewend bent. In je account kun je wisselen tussen je eigen profiel en dat van de ander.

Is het profiel van de ander niet meer zichtbaar in je account? Vraag de ander dan om je opnieuw te machtigen. Nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op.

Heeft alleen de persoon waarvoor je medicijnen regelt een account?
Dan is het helaas niet mogelijk om met je eigen DigiD in te loggen. DigiD is gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN) van de persoon die de medicijnen gebruikt. Om medicijnen voor de ander te kunnen blijven regelen, kun je inloggen met de DigiD van de ander. Echter is DigiD persoonlijk en daarom raden wij aan om niet in te loggen met de DigiD van iemand anders.

Wat moet ik doen?
Maak een account aan voor jezelf met je eigen DigiD en je eigen gegevens, ook al heb je zelf geen medicijnen nodig. Vraag de ander om je te machtigen. Krijg je bij het aanmaken van het nieuwe account de melding dat je e-mailadres al in gebruik is? Neem dan ook contact met ons op. Of gebruik een ander e-mailadres.

Klik hieronder om te zien hoe je medicijnen regelt voor een ander.

Medicijnen regelen voor een ander
textintroductionright

Hulp nodig?

Neem dan contact met ons op. Bel naar 085 808 53 17 of stuur een e-mail naar info@nationale-apotheek.nl. Ook kun je met ons chatten met de rode knop rechtsonder op de website. Wij zijn er voor je!

Veelgestelde vragen

over inloggen met DigiD in het algemeen

DigiD inloggen faq

Wat is DigiD?

DigiD staat voor ‘Digitale Identiteit’. Met je DigiD kun je laten zien wie je bent als je op internet iets wil regelen. Het is een veilige en betrouwbare manier om in te loggen. DigiD wordt vooral gebruikt door overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, maar bijvoorbeeld ook door scholen, ziekenhuizen, zorgverzekeraars en apotheken.

Meer informatie over DigiD

Waarom zijn jullie overgestapt naar DigiD?

Wij vinden het belangrijk dat je persoonlijke gegevens veilig zijn bij ons. Met DigiD kunnen we de veiligheid van je gegevens nog beter garanderen. En voorkomen we dat anderen misbruik kunnen maken van je account.

Meer informatie over DigiD

Ik heb geen DigiD. Hoe kan ik deze aanvragen?

Dat kan op de website van DigiD. Na je aanvraag stuurt DigiD binnen 3 werkdagen een brief met een activeringscode naar je woonadres. Dit is het adres waarop je ingeschreven staat bij jouw gemeente. Activeer je DigiD binnen 21 dagen, anders moet je opnieuw een DigiD aanvragen.

DigiD aanvragen

Ik heb geen DigiD. Kan ik op een andere manier inloggen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. In de nieuwe versie van de Nationale Apotheek-app kun je alleen nog maar inloggen met DigiD. Zonder DigiD heb je geen toegang meer tot je bestaande account in de app. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan op de website van DigiD.

Wil je niet inloggen met DigiD? Dan kun je helaas geen gebruik meer maken van de Nationale Apotheek-app. Wil je je account laten verwijderen? Neem dan contact met ons op.

In de oude versie van de Nationale Apotheek-app kun je nog wel inloggen met je e-mailadres en wachtwoord. Let er wel op dat de oude versie van de app uiteindelijk niet meer ondersteund zal worden. Daarom raden wij je aan om de nieuwe versie te installeren, zodra deze beschikbaar is in de Google Play Store of Apple App Store (27 november 2023).

Moet ik de nieuwe versie van de app direct installeren?

Nee, dat hoeft niet. De oude versie van de Nationale Apotheek-app wordt nog een tijd ondersteund. Je hoeft de nieuwe versie dus niet direct te installeren. Maar we raden wel aan om dit zo snel mogelijk te doen, zodra deze beschikbaar is in de Google Play Store en Apple App Store. Voordelen van de nieuwe app zijn:

  • Je persoonlijke gegevens zijn met DigiD nog veiliger bij ons.

  • Nieuwe functies zijn alleen beschikbaar in de nieuwe versie van de app.

Hoe kan ik de nieuwe versie van de app installeren?

De nieuwe versie van de Nationale Apotheek-app met DigiD is vanaf 27 november 2023 beschikbaar in de Google Play Store en Apple App Store. In de meeste gevallen wordt de nieuwe versie automatisch geïnstalleerd op je telefoon zodra deze beschikbaar is. Heb je automatische updates uitgeschakeld op je telefoon? Dan kun je de nieuwe versie van de app handmatig installeren via de Google Play Store of Apple App Store.

Klik hieronder op 'Android (Google)' of 'iOS (Apple)' voor meer informatie over hoe je automatische updates kunt inschakelen op je telefoon.

Kan ik gebruik blijven maken van gezichts- of vingerafdrukherkenning?

Ja, dat kan nadat je één keer bent ingelogd met DigiD. De eerste keer dat je de nieuwe app gebruikt kun je alleen inloggen met DigiD. Je wordt eenmalig gevraagd om gezichts- of vingerafdrukherkenning opnieuw in te stellen. Daarna kun je weer inloggen met gezichts- of vingerafdrukherkenning zoals je gewend bent.

Wil je gezichts- of vingerafdrukherkenning later in- of uitschakelen? Ga dan in de app naar Account > Persoonlijke gegevens > Inloggen met Touch ID/Face ID/vingerafdruk.

Let op: er kan net zoals in de oude app maar één account worden gekoppeld aan gezichts- of vingerafdrukherkenning.

Ik heb problemen met het inloggen met DigiD. Wat nu?

Bel naar 085 808 53 17 of stuur een e-mail naar info@nationale-apotheek.nl. Ook kun je met ons chatten met de rode knop rechtsonder op de website. Wij zijn er voor je!

Veelgestelde vragen

over wat ik moet doen in welke situatie

DigiD welke situatie faq

Ik heb al een account. Wat verandert er voor mij?

Niet veel. Alleen dat je voortaan inlogt met je DigiD in plaats van met je e-mailadres, wachtwoord en SMS-code. Je bestaande account blijft gewoon bestaan en is automatisch gekoppeld aan je DigiD.

Goed om te weten: in de nieuwe versie van de app kun je je persoonlijke gegevens zoals je naam en geboortedatum wijzigen. Dat was in de oude versie niet mogelijk.

Ik heb een account dat is aangemaakt met het BSN van mijn kind. Wat moet ik doen?

Je kunt voortaan inloggen met de DigiD van je kind. Heeft je kind nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan op de website van DigiD.

Wil je liever geen DigiD aanvragen voor je kind? Dan kun je je kind ook door ons laten toevoegen aan je eigen account. Het is helaas niet mogelijk om dit zelf te doen. Neem contact met ons op en wij regelen dat je kind wordt toegevoegd aan je account. Heb je zelf nog geen account? Maak deze dan eerst aan met je eigen DigiD en je eigen gegevens, voordat je contact met ons opneemt. Krijg je bij het aanmaken van het nieuwe account de melding dat je e-mailadres al in gebruik is? Neem dan ook contact met ons op. Of gebruik een ander e-mailadres.

Kinderen die nog geen account hebben kun je wel gewoon zelf toevoegen aan je eigen account.

Meer informatie over medicijnen regelen voor je kind

Ik wil een nieuw account aanmaken. Hoe werkt dit met DigiD?

Doorloop de onderstaande stappen om een account aan te maken in de nieuwe versie van de Nationale Apotheek-app:

  • Download de Nationale Apotheek-app in de Google Play Store of Apple App Store.

  • Log in met je DigiD. Nog geen DigiD? Vraag deze direct aan op de website van DigiD.

  • Vul je contactgegevens in.

  • Vul je voorkeuren in.

  • Klik in de laatste stap op ‘Afronden’ en je account is aangemaakt.


Let op: een nieuw account kan alleen nog maar worden aangemaakt in de nieuwe versie van de app. De oude versie van de app wordt nog een tijd ondersteund. Je kunt deze gewoon blijven gebruiken voor alles, behalve voor het aanmaken van nieuwe accounts.

Ik wil een account aanmaken voor mijn kind. Hoe werkt dit met DigiD?

Mijn kind is jonger dan 16 jaar
Er zijn twee manieren om een account aan te maken voor je kind jonger dan 16 jaar.

  • Optie 1: maak een account aan voor jezelf met je eigen DigiD en vul je eigen gegevens in. Als je account is aangemaakt voeg je je kind toe via Account > Kind toevoegen. Bij deze optie heeft je kind geen DigiD nodig.

  • Optie 2: log in met de DigiD van je kind en doorloop alle stappen. Heeft je kind nog geen DigiD? Vraag deze dan direct aan op de website van DigiD.


Ons advies is om je kind aan je eigen account toe te voegen. Voordelen van het toevoegen van je kind aan je eigen account zijn:

  • Je kind heeft geen DigiD nodig.

  • Als jijzelf medicijnen nodig hebt, kun je dit direct via Nationale Apotheek regelen. Je hebt namelijk al een account. Als je ervoor gekozen hebt om een account voor je kind aan te maken met je eigen e-mailadres, dan is het helaas niet mogelijk om later nog een account voor jezelf aan te maken met hetzelfde e-mailadres.

  • Je kunt meerdere kinderen jonger dan 16 jaar toevoegen aan je account. Dat is handig, want dan staan al je kinderen in één handig overzicht.


Je kunt in de app via ‘Account’ wisselen tussen je eigen profiel en dat van je kind(eren).

Let op: optie 1 werkt alleen als er bij ons nog geen account bekend is met het BSN van je kind. Bestaat er al wel een account met het BSN van je kind en wil je je kind toevoegen aan je account? Neem dan contact met ons op. Wij regelen dat je kind wordt toegevoegd aan je account.

Mijn kind is 16 jaar of ouder
Kinderen vanaf 16 jaar hebben een eigen account nodig. Je kind kan deze aanmaken door in te loggen met zijn/haar eigen DigiD. Laat je kind alle stappen doorlopen. Als je kind het account heeft aangemaakt, kan je kind jou machtigen via Account > Mijn account delen. Om gemachtigd te kunnen worden heb je zelf ook een account nodig.

Meer informatie over medicijnen regelen voor je kind

Ik regel de medicijnen van een ander. Met welke DigiD moet ik inloggen?

Hebben jullie allebei een eigen account en heeft de ander jou gemachtigd?
Dan kun je inloggen met je eigen DigiD. Als je bent ingelogd kun je via 'Account' wisselen tussen je eigen profiel en dat van de ander zoals je gewend bent.

Heeft alleen de persoon waarvoor je medicijnen regelt een account?
Dan is het niet mogelijk om met je eigen DigiD in te loggen. DigiD is namelijk gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN) van de persoon die de medicijnen gebruikt. Ons advies is om zelf een account aan te maken met je eigen DigiD en je eigen gegevens. En je door de ander te laten machtigen. Krijg je bij het aanmaken van het nieuwe account de melding dat je e-mailadres al in gebruik is? Neem dan ook contact met ons op. Of gebruik een ander e-mailadres.

Meer informatie over medicijnen regelen voor een ander

Ik wil me laten machtigen. Hoe werkt dit met DigiD?

DigiD is gekoppeld aan het burgerservicenummer (BSN) van de persoon die de medicijnen gebruikt. Daarom is het helaas niet mogelijk om met je eigen DigiD in te loggen bij een account van een ander. Maak een account aan voor jezelf met je eigen DigiD en je eigen gegevens. En vraag de ander je te machtigen via Account > Mijn account delen.

Je kunt ook inloggen met de DigiD van de persoon waarvoor je medicijnen wil regelen. Echter raden wij aan om niet de DigiD van iemand anders te gebruiken, aangezien DigiD persoonlijk is en ook voor andere online diensten wordt gebruikt.

Meer informatie over medicijnen regelen voor ander

Ik ben ingelogd met mijn eigen DigiD. Waarom moet ik mijn voorkeuren opnieuw instellen?

In dat geval bestaat er geen account met jouw burgerservicenummer (BSN). De app ziet je als een nieuwe gebruiker en vraagt je om alle stappen voor het aanmaken van een account opnieuw te doorlopen. Dat kan voorkomen als je een account gebruikt dat is aangemaakt met het BSN van je kind of iemand anders. DigiD is gekoppeld aan het BSN van de persoon die de medicijnen gebruikt. Daarom kun je niet inloggen met je eigen DigiD. Je kunt alleen inloggen met het BSN van je kind of de ander.

Heeft je kind geen DigiD?
Dan raden wij aan om zelf een account aan te maken met je eigen DigiD en je kind toe te voegen. Of vraag een DigiD aan voor je kind via de website van DigiD en log in met de DigiD van je kind.

Let op: het is alleen mogelijk om een kind aan je account toe te voegen als er nog geen account bij ons bekend is met het BSN van je kind. Bestaat er al een account met het BSN van je kind en wil je je kind toevoegen? Neem dan contact met ons op. Wij regelen dat je kind wordt toegevoegd aan je account.

Wil je medicijnen regelen voor iemand anders?
Dan adviseren wij om niet de DigiD van de ander te gebruiken, omdat DigiD persoonlijk is. Maak in dat geval een eigen account aan met je eigen DigiD en gegevens. En laat je door de ander machtigen.

Meer informatie over medicijnen regelen voor je kind of een ander

Ik krijg de melding dat mijn e-mailadres al in gebruik is bij het aanmaken van een nieuw account. Wat nu?

Dan bestaat er al een account met jouw e-mailadres. Het is helaas niet mogelijk om meerdere accounts met hetzelfde e-mailadres te hebben. Wil je je e-mailadres voor je eigen account gebruiken, maar is het al in gebruik bij een ander account? Neem dan contact met ons op. Wij regelen dat je een nieuw account kunt aanmaken met jouw e-mailadres.

Ik wil mijn account laten verwijderen. Wat moet ik doen?

Ik heb nog wel toegang tot de app
Ga dan in de app naar Account > Persoonlijke gegevens > Account verwijderen.

Ik heb geen toegang meer tot de app
Neem dan contact met ons op. Bel naar 085 808 53 17 of stuur een e-mail naar info@nationale-apotheek.nl. Ook kun je met ons chatten met de rode knop rechtsonder op de website. Wij zorgen ervoor dat je account verwijderd wordt.

Let op: als je account is verwijderd, kun je geen gebruik meer maken van de Nationale Apotheek-app.