Medicijnen bezorgen
Waar is mijn pakketje? Hoe worden mijn medicijnen bezorgd? Via welke bezorgdiensten leveren jullie medicatie? We geven je graag wat meer informatie over medicijnen bezorgen bij jou thuis. Bezorging is via Nationale Apotheek altijd gratis.
Volg je pakketMedicijnen bezorgen via PostNL
PostNL is de grootste partner waarmee we medicijnen bezorgen. Over het algemeen worden de meeste medicijnen bezorgd via een brievenbuspakket. Via de bezorgvoorkeuren die je aangeeft in de Nationale Apotheek-app, weten wij of jij jouw medicatie in de brievenbus wilt ontvangen.
Let op: geef ons het juiste e-mailadres door
Via het e-mailadres dat van jou bekend is bij Nationale Apotheek ontvang je meer informatie over de bezorging van jouw (brievenbus)pakket. Je krijgt vanuit PostNL of Fiege bericht over de dag en tijd van jouw bezorging. Controleer en wijzig jouw e-mailadres in de Nationale Apotheek-app.
Bezorgopties via PostNL
Brievenbusbezorging
Of dit mogelijk is, hangt natuurlijk af van de grootte van het pakketje. Ook jouw bezorgvoorkeuren spelen een rol. In de Nationale Apotheek-app geef je aan of jouw medicijnen bezorgd mogen worden door de brievenbus.
Bezorgen bij de buren
In het geval dat er niemand thuis is, bezorgt PostNL je pakket bij de buren. Als je dit niet wilt, dan kun je dit met een PostNL-account uitzetten.
Ophalen bij een PostNL-punt
Wil jij je medicijnen liever zelf afhalen bij een PostNL-punt in de buurt? Geef dan gerust je voorkeur door via een PostNL-account.
Koeltransport via Fiege
Gekoelde medicatie wordt via een andere bezorgpartner gratis bij je thuisbezorgd. Bij de bezorging van medicatie zoals insuline is het belangrijk dat deze koel blijft. Je medicijnen worden gekoeld op de juiste temperatuur en blijven bij ons in de koeling staan tot het moment dat ze worden opgehaald door de bezorgdienst. De bezorgdienst is gespecialiseerd in koeltransport waardoor jouw medicijnen gekoeld bij jou aan de deur worden geleverd.
Bestel jij gekoelde medicatie bij Nationale Apotheek? Dan doorloop je een aantal stappen:
Je bestelt je medicijnen via je (huis)arts, e-mail of de Nationale Apotheek-app.
Je ontvangt van ons een bevestiging van jouw recept en we gaan voor je aan de slag.
Vanuit onze bezorgpartner Fiege ontvang je een uitnodiging om een bezorgafspraak in te plannen.
Tot 17:00 uur kun je een bezorgafspraak inplannen voor de volgende dag.
Spoedmedicatie via de koeriersdienst
In speciale gevallen is het mogelijk om medicijnen te leveren met spoed. Spoedmedicatie kan alleen door jouw (huis)arts worden aangevraagd, gewoon via het recept. Onze apotheker bepaalt vervolgens, in overleg met de (huis)arts, of de medicijnen dezelfde werkdag nog bezorgd moeten worden. Wanneer een spoedaanvraag is goedgekeurd, kunnen wij medicijnen bezorgen binnen 4 uur (met uitzondering van de Waddeneilanden). Spoedbezorgingen worden gratis via een koeriersdienst geleverd. Wij bellen je om een bezorgafspraak te maken. Vragen over jouw spoedlevering? Neem gerust contact op met ons apothekersteam.
Veelgestelde vragen
Over medicijnen bezorgen
Hoe ontvang ik mijn medicijnen?
De meeste medicijnen kunnen, als het past en je hiervoor toestemming geeft, door de brievenbus worden verzonden. Via je account in de Nationale Apotheek-app geef je toestemming om jouw medicijnen te laten bezorgen via de brievenbus. Via e-mail ontvang je de track & trace van je pakket. Zorg er dus voor dat je het juiste e-mailadres hebt ingevuld in onze app en houd je e-mail in de gaten voor updates over de bezorging van je medicijnen.
Is het pakket te groot of wil je jouw medicijnen liever niet door de brievenbus laten bezorgen? Dan bezorgt PostNL jouw medicijnen via pakketpost. Je ontvangt automatisch een e-mail met een track & trace-code en het bezorgmoment van jouw pakket. Komt deze dag of tijd niet uit? Via de PostNL-app of -website wijzig je het bezorgmoment van jouw pakket. Om het bezorgmoment of -adres aan te passen, heb je een PostNL-account nodig.
Bij spoedleveringen en het bezorgen van gekoelde medicijnen nemen we contact op om een bezorgafspraak in te plannen. Voor de bezorging van gekoelde medicijnen krijg je een e-mail met de uitnodiging om een bezorgmoment te kiezen. Bij spoedleveringen bellen we je om zo snel mogelijk jouw medicijnen te komen bezorgen.
Ik heb van mijn arts een recept ontvangen. Hoe krijg ik de medicijnen geleverd?
Ben je al ingeschreven bij Nationale Apotheek? Dan kun je je huisarts vragen om het recept direct naar ons door te sturen. Ook stuur je makkelijk zelf je recept naar ons via e-mail of de Nationale Apotheek-app. Ben je nog niet ingeschreven bij Nationale Apotheek? Schrijf je dan eerst in via de app of het online inschrijfformulier. Als je hier hulp bij nodig hebt, neem gerust contact op. We leggen je precies uit wat je kunt doen.
Hoe snel leveren jullie mijn medicijnen?
Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, is vaak de volgende werkdag verstuurd. Om meteen te kunnen leveren, hebben we een geldig recept van je (huis)arts nodig en moeten de medicijnen op voorraad zijn. Zonder recept en zonder voorraad kunnen we (nog) niets verzenden. Ons apothekersteam verwerkt recepten binnen onze ruime openingstijden. Zodra jouw recept verwerkt is, verzenden we de medicijnen en ontvang je een e-mail van onze bezorgpartner over de bezorging. Heb je vragen over de levering van medicijnen via Nationale Apotheek? Neem contact op. We kijken graag met je mee.
Ik heb met spoed mijn medicijnen nodig. Kunnen jullie dat regelen?
Als het gaat om spoedmedicatie, vermeldt jouw arts dit op het recept. Onze apotheker beoordeelt het verzoek. Als de apotheker het recept als spoed verwerkt, kunnen we de medicijnen binnen 4 uur bij je thuisbezorgen (m.u.v. de Waddeneilanden). De verzendkosten van jouw medicijnen zijn altijd gratis, ook bij spoed.
Hoe stel ik mijn bezorgvoorkeuren in via de Nationale Apotheek-app?
Ga in de Nationale Apotheek-app naar 'Account' en klik op 'Bezorging'. Hier kun je jouw bezorgvoorkeuren aanpassen door brievenbusbezorging aan- of uit te zetten. Klik onderin op 'Wijzigingen opslaan' om jouw voorkeur door te geven.
Hoe weet ik dat mijn recept in behandeling is genomen?
Je ontvangt van ons een e-mailbevestiging zodra we jouw recept hebben ontvangen en ermee aan de slag gaan. Bestel je jouw medicijnen buiten onze openingstijden? Dan kan het zijn dat je niet direct een e-mail van ons ontvangt. We zullen namelijk altijd eerst het recept controleren voordat we jouw medicijnen verzenden. Bij vragen nemen we contact op met jou of je (huis)arts. Zodra jouw recept verwerkt is en de medicijnen op voorraad zijn, worden jouw medicijnen verstuurd. Je ontvangt een e-mail van onze bezorgpartners over de bezorging van jouw medicijnen.
Wie bezorgt mijn medicijnen?
PostNL bezorgt voor ons de meeste (brievenbus)pakketten. Via PostNL ontvang je jouw medicijnen snel en discreet. Ook kun je makkelijk zelf het bezorgmoment of –adres wijzigen. Gekoelde medicijnen worden gekoeld geleverd via het transportbedrijf Fiege en spoedmedicatie wordt via een koeriersdienst bij je thuisbezorgd.
Hoe weet ik wanneer de bezorger komt?
Zodra jouw medicijnen onze apotheek verlaten, melden we ze aan bij onze bezorgpartner. Via e-mail ontvang je meer informatie over het bezorgmoment van jouw medicijnen. Past het pakket door de brievenbus? Dan hoef je voor de levering van jouw medicatie niet thuis te zijn.
Kan ik het bezorgadres en -moment kiezen?
Indien mogelijk en je hiervoor toestemming geeft, bezorgen we jouw medicijnen door de brievenbus. Hierdoor hoef je niet thuis te zijn om jouw pakket in ontvangst te nemen. Via de PostNL-app of -website zie je wanneer je de bezorger kunt verwachten. Maak een PostNL-account aan om een nieuw bezorgmoment te kiezen of jouw medicijnen bij een afhaalpunt te laten leveren.
Kan ik mijn pakket ophalen bij een PostNL-punt?
Dat kan zeker. Geef jouw voorkeur door via jouw PostNL-account in de PostNL-app of -website.
Moet ik verzendkosten betalen als ik bij Nationale Apotheek medicijnen bestel?
Nee, je betaalt geen verzendkosten als je medicijnen bestelt bij Nationale Apotheek. Je laat je medicatie makkelijk en helemaal gratis thuisbezorgen. Zelfs voor spoedmedicatie betaal je geen verzendkosten.
Kan ik medicijnen retourneren?
Over het algemeen ben je verplicht tot afname als je op doktersrecept medicijnen bij ons hebt besteld. Komen jouw geleverde medicijnen niet overeen met je verwachtingen? Neem contact op en we kijken met je mee om een passende oplossing te vinden.
Wat doe ik met ongebruikte medicijnen?
Gooi ongebruikte medicijnen niet zomaar in de afvalbak. Je kunt ze inleveren als klein-chemicaliën bij de gemeentelijke afvaldienst. Of stuur ze naar ons terug zodat wij ze milieubewust en veilig kunnen vernietigen. Geef duidelijk aan dat wij de medicatie moeten vernietigen.